EU-pakke for militær mobilitet kan styrke transporten også i fredstid
Den europeiske kommisjonen presenterte onsdag en omfattende pakke for militær mobilitet, med mål om å sikre raskere og mer fleksibel transport i krigs- og krisesituasjoner. Nordic Logistics Association (NLA) mener at initiativet også gir en viktig mulighet til å fjerne hindringer som begrenser transportsektoren i fredstid.
Formålet med pakken er å etablere felles regler og prosedyrer som gjør det enklere å flytte militært materiell på tvers av EU-land. Samtidig skal beredskapstiltakene bidra til å sikre driftssikkerhet og kontinuitet i transporten når situasjonen krever det.
— NLA ønsker dette initiativet velkommen. Dagens lappeteppe av nasjonale regler og byråkratiske hindringer skaper unødvendige flaskehalser og ineffektivitet i grensekryssende transport, sier Oscar Hyléen, styreleder i NLA. Erfaringene fra pandemien viste tydelig at tett samarbeid mellom myndigheter og næringen var avgjørende for å holde hjulene i gang. Denne øvelsen er langt større og vil berøre både sivile og militære transporter.
Praktiske forhold må ivaretas
NLA understreker at den nye pakken om militær mobilitet må ta praktiske hensyn:
— God koordinering mellom myndigheter, bedrifter og organisasjoner er helt avgjørende. Vi trenger også et tydelig rammeverk for unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelser, arbeidstidsregler og andre krav i krisesituasjoner. I tillegg må vi sikre tilgang til nødvendig infrastruktur, sjåfører, drivstoff, reparasjoner og grunnleggende fasiliteter som vann, mat og sanitærforhold, sier Hyléen.
Han peker også på behovet for at flere kan ta førerkort og annen relevant utdanning gjennom Forsvaret, som senere kan brukes i sivile transportbedrifter. Dette mener han vil øke tilgangen på kvalifiserte sjåfører i hele transportsektoren.
Mulighet for samordning i fredstid
Hyléen understreker at initiativet også bør brukes til å samordne transportregler i fredstid. Han peker på at Europa vil få økt militær transport i årene som kommer, og at sivilsamfunnet, særlig transportnæringen, vil få en helt sentral rolle.
– Dette gir en klar mulighet til å fjerne dagens hindringer og vurdere høyere tillatte vekter og dimensjoner i ordinær transport. Også i Norden opplever vi mangel på samordnede regler, og denne pakken kan bidra til å endre det, påpeker Hyléen .
Styrker både beredskap og næring
NLA ser pakken som en strategisk mulighet til å både styrke beredskapen, øke effektiviteten i transportsektoren og rekruttere flere erfarne sjåfører fra det militære systemet.
— Mer fleksible og ensartede regler vil ikke bare styrke militære operasjoner, men også gi bedre rammevilkår for kommersiell transport over hele Europa, avslutter Hyléen.