Det var avisa Glåmdalen (bak betalingsmur) som var først ute med saken.
Hendelsen 22. januar er den tredje dødsulykken i Sør-Odal på ett år og åtte måneder, med kollisjon mellom kjøretøy og tog.
Et arbeidsjern
Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), forteller at ulykken har rystet hele transportnæringen. Da beskjeden kom, var han og over 200 bransjefolk samlet til konferanse på Gardermoen, og mange av dem kjente 26-åringen godt.
Tysnes forlot konferansen for å bistå som kollegahjelper i etterkant av ulykken. Han kjente også til den unge sjåføren.
– Lars Martin var full av initiativ, et skikkelig arbeidsjern og svært godt likt. Han satset tidlig som lastebileier og var en del av et ungt miljø i bransjen, sier Tysnes til Glåmdalen.
Hedres med lastebilkonvoi
Tysnes understreker at slike ulykker setter dype spor, særlig hos sjåfører som har opplevd lignende hendelser. Kollegahjelpen er et viktig tilbud fra NLF som er tilgjengelig for alle som har opplevd traumatiske hendelser langs vegen.
For å hedre Lars Martin arrangeres det lastebilkonvoi fra Nortransport på Stange søndag 9. februar klokken 11:00. Oppmøte er en halvtime før.
Fremdeles mange usikrede planoverganger
Bane Nor opplyser at det per i dag er 1251 usikrede planoverganger. med daglig togtrafikk. Dette er den andre dødsulykken på en usikret planovergang på Disenå på kort tid.
Tysnes uttaler til Glomdalen at man nå må få på plass bedre sikring.
– Slike ulykker påfører samfunnet enorme kostnader. Først og fremst i menneskelige tragedier, men også i penger, understreker han overfor nyhetsstedet.
Han forteller at en dødsulykke anslås å koste samfunnet mellom 35 og 40 millioner kroner, selv om dette varierer noe.
– Jeg kan ikke skjønne at det skal være så store kostnader med å sette opp noen enkle systemer ved planoverganger. Det er jo strøm på linja, så det burde være mulig, sier Tysnes.