Prosjektet omfatter både utbedring av eksisterende vei og bygging av ny trasé, og inngår som en viktig del av moderniseringen av riksvei 3 – Østlandets viktigste transportåre mot Trøndelag. Mellom Evenstad bru og Svingen skal det gjøres forbedringer på ca. 0,5 km av dagens vei, mens det bygges en ny 5 km lang strekning øst for dagens trasé, frem til krysset med Birkebeinerveien sør for Imsroa.
– Den nye veien vil utjevne farlige svinger og dermed redusere risikoen for alvorlige trafikkulykker, sier prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen. Han påpeker også at strekningen er flomutsatt, og at den nye veien vil være både mer robust og flomsikker, noe som øker oppetiden og reduserer fremtidige skader.
Entreprenørros fra Statens vegvesen
Anlegg Øst AS vant kontrakten på arbeidet og får strålende tilbakemeldinger fra Statens vegvesen. Etter ni måneders anleggsarbeid kan prosjektleder Eilertsen melde at samarbeidet med entreprenøren har gått knirkefritt.
– Arbeidet har så langt vært gjennomført uten uenigheter mellom entreprenør og byggherre. Anlegg Øst leverer dokumentasjon og rapportering i henhold til kontrakten, og store deler av arbeidet ferdigstilles ett år tidligere enn planlagt. Vi er svært godt fornøyde med entreprenøren, og håper det gode samarbeidet fortsetter, sier han.
NLF: En viktig seier for transportnæringen
En som også gleder seg over fremgangen, er Guttorm Tysnes, regionsjef i NLF Innlandet. Forbundet har i lang tid vært en tydelig stemme for å bedre sikkerheten og fremkommeligheten på riksvei 3, spesielt på strekningen Evenstad–Imsroa der de krevende Messeltsvingene har vært en flaskehals for tungtransport.
– Dette har vi jobbet for i mange år. Riksvei 3 er en livsnerve for godstransporten mellom Østlandet og Trøndelag. Hver dag passerer rundt 1000 lastebiler gjennom Tynset – det utgjør omtrent hver tredje bil på strekningen. Det sier seg selv hvor viktig denne oppgraderingen er, avslutter Tysnes.