Denne uken fremmer FrPs medlemmer av Transport- og kommunikasjonskomiteen, Frank Sve og Morten Stordalen, et representantforslag i Stortinget. Målet er å redusere byråkrati og ventetid, samt åpne opp for mer bruk av private aktører der det er hensiktsmessig. 

Samtidig kontroll: EU og ADR 

Et sentralt punkt i FrPs forslag er å endre regelverket for ADR-kontrollen, som omfatter sikkerhetskrav for transport av farlig gods og må fornyes årlig ved kontroll. FrP foreslår at kontrollen, som i dag er en monopoltjeneste fra Statens vegvesen, kan gjennomføres samtidig med EU-kontrollen på godkjente verksteder. I de fleste land gjennomføres EU-kontroll og ADR-kontroll samtidig. 

– FrP vil gjøre kontrollen mer effektiv og kundevennlig ved å delegere myndigheten til ADR-godkjente verksteder. Dette vil frigjøre ressurser hos Statens vegvesen, samt redusere reisetid og kø som fører til økonomisk tap for transportørene, sier Frank Sve, 1. nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen for FrP. 

Ønsker private aktører til brufølgetjenester 

Et annet viktig grep i forslaget er å åpne for at private kan utføre brufølgetjenester – en kritisk oppgave ved tung spesialtransport, som i dag er forbeholdt Statens vegvesen. 

– Kapasiteten i dagens system er for svak, og kostnadene er høye og økende. Vi mener private aktører, slik som i Sverige, kan bidra til å forbedre tjenesten. Det vil både gi bedre service og frigjøre offentlige ressurser, sier Morten Stordalen. 

Moderne førerhus må godkjennes 

FrP peker også på at dagens regelverk hemmer teknologisk utvikling. De foreslår derfor å tilpasse regelverket for tungbiler til den teknologiske utviklingen ved å godkjenne aerodynamisk utformede førerhus til modul- og tømmervogntog. 

– Tungbilprodusentene jobber kontinuerlig med å bedre effektiviteten. Aerodynamisk utformede førerhus er et godt eksempel på det, men de møter regulatoriske problemer i Norge. Dette skjer til tross for at slike førerhus er regulert i EUs regelverk, som Norge følger gjennom EØS-avtalen, og at vogntogene overholder kravene til sporing. Førerhusene gir betydelige energibesparelser, og da bør ikke myndighetene legge hindre i veien for teknologisk utvikling, sier Frank Sve. 

FrPs forslag til Stortinget: 

  1. Stortinget ber regjeringen delegere myndighet til å gjennomføre årlig ADR-kontroll til ADR-godkjente verksteder 
  2. Stortinget ber regjeringen åpne for at private aktører kan utføre brufølgetjenester ved tung spesialtransport 
  3. Stortinget ber regjeringen sikre at ekstra lengde på vogntog, som følge av aerodynamisk førerhus, også godkjennes for modul- og tømmervogntog 

FrP mener at disse grepene vil styrke transportnæringen, gjøre regelverket mer fleksibelt og bidra til et mer moderne og fremtidsrettet system for tungbiltrafikk i Norge.