Hopp til innhold
Frode Bjønnes åpner fremtidens ladeanlegg for tungtransport
Enlarged image

Frode Bjønnes har på rekordtid etablert et av landets mest fremtidsrettede ladeanlegg for tunge kjøretøy. Med en kombinasjon av solceller, batteribank og kraftige hurtigladere skal anlegget både kutte strømprisen og gjøre det enklere å velge grønn transport. Foto: Elisabeth Nodland

Frode Bjønnes åpner fremtidens ladeanlegg for tungtransport

Frode Bjønnes har på rekordtid etablert et av landets mest fremtidsrettede ladeanlegg for tunge kjøretøy. Med en kombinasjon av solceller, batteribank og kraftige hurtigladere skal anlegget både kutte strømprisen og gjøre det enklere å velge grønn transport.

Bjønnes har i mange år drevet transport i Norge fra sitt kontor i Grenland, men flyttet virksomheten til et område utenfor Kragerø, kun ti minutter fra E18.

 – Det er et strategisk knutepunkt mellom Stavanger og Oslo, og fortsatt i Telemark, sier han. Området er dessuten planlagt for ny motorvei, med bedre adkomst og rundkjøring rett bak bygget.

Kombinerer solceller, batteri og hurtiglading

– Vi begynte med grunnarbeidene i juli–august 2024bestilte utstyret og fikk batteriene levert fra Kina i april. Anlegget fungerer fint, men det gjenstår enda noen optimaliseringer for å få det helt perfekt.

På taket har han montert store solcellepaneler som produserer strøm lokalt. Denne strømmen lagres i en egen batteribank som kan tas i bruk når strømmen er dyr eller belastningen på nettet er høy. Til selve transportdelen har han installert fire hurtigladere for elektriske lastebiler – én med en kapasitet på 400 kW og tre med 250 kW. Hele systemet styres av et avansert energistyringssystem (EMS) som regulerer effektuttaket og kutter nettleie.

– Hele poenget er å kunne «strupe» strømmen når det er dyrest, men samtidig levere høy effekt når kjøretøyene våre trenger det. På den måten får vi en lavere strømpris og bedre kontroll, sier han.

Ladingen går smertefritt. Foto: Elisabeth Nodland
Enlarged image

Satser tungt på elektriske lastebiler

Bjønnes har allerede flere elektriske lastebiler i drift på distribusjon i Grenland.

 – Jeg var nysgjerrig, og da den første kunden ønsket elektrisk, bestemte vi oss for å prøve. Investeringskostnaden er høy, men driftskostnadene ser fornuftige ut over tid, forutsatt en god ladeinfrastruktur, sier han.

Med kort avstand til depotet kan bilene lades daglig på eget anlegg. Det gir lavere pris enn å hurtiglade langs veien.

– Det er helt avgjørende for å få økonomien i det til å gå opp, understreker Bjønnes.

Smart energistyring gir lavere kostnader

Bedriften har installert et system som lar dem regulere effektuttaket fra nettet etter behov.

– Akkurat nå kjører vi på 74 kW fordi vi ikke har større behov, sier Bjønnes.

– Skulle vi hentet ut 400 kW uten batterisystemet vårt, måtte vi betalt full effektavgift, da snakker vi fort 22 000 kroner ekstra i måneden.

Med batterilagring kan selskapet holde nettleien nede og likevel levere høy ladeeffekt når det trengs. Solcelleanlegget produserer rundt 100 000 kWh årlig. Strømmen fra solcellene koster omtrent 35 øre per kWh. Kombinasjonen av solkraft, batteri og kjøp av strøm på lavprisperioder gir en mye lavere snittpris enn Nordpool prisen.

Frode Bjønnes har på rekordtid etablert et av landets mest fremtidsrettede ladeanlegg for tunge kjøretøy. Med en kombinasjon av solceller, batteribank og kraftige hurtigladere skal anlegget både kutte strømprisen og gjøre det enklere å velge grønn transport. Foto: Elisabeth Nodland
Enlarged image

Økonomi i elektriske lastebiler

En elektrisk lastebil koster i dag rundt 3 millioner kroner, etter støtte fra Enova mot 1,6 millioner for en tilsvarende dieselbil. Men lavere energikostnader, bompengebesparelser og lengre levetid kan jevne ut regnestykket og viser energisk frem skjemaer, kalkulator og regnestykker.

– På fem års nedbetalingstid kan en el-lastebil være dyrere, men strekker du det til sju år blir den konkurransekraftig mot diesel. Og jo lavere strømpris vi klarer å oppnå, jo bedre ser kalkylen ut, forklarer han.

Bjønnes har idag en ladeeffekt på inntil 400KW men kan i fremtiden enkelt utvide til Megacharging 600-1000KW ved behov.

Personbiler viser veien – nå må tungtransporten få drahjelp

Når det gjelder privatbilisme, mener Bjønnes at suksessen skyldes politisk vilje.

– Vi har hatt veldig gode ordninger for privatbil, og det har eksplodert. Hvis myndighetene hadde gjort tilsvarende for tungtransporten, for eksempel garantert en fast strømpris for veitransport, kunne vi regnet hjem investeringene og virkelig fått fart på elektrifiseringen, sier Bjønnes.

I dag finnes det investeringsstøtte, men ikke driftsstøtte.

– Hadde vi fått begge deler, ville elektriske lastebiler vært konkurransedyktige mye raskere. Det er egentlig ikke så mye som skal til, se bare på personbilmarkedet. Elbilene har kommet langt nettopp på grunn av stabile rammevilkår, påpeker Bjønnes.

Støtte og leverandører

– Jeg fikk et tilsagn på rundt 1,4 millioner kroner fra Enova. Det dekket deler av investeringene i energioptimalisering av bygget, og via det fikk vi også støtte til solceller, sier han.

Leverandøren av lade og batterisystem er Greenerway. Solcellene er levert av Solcellespesialisten. Bjønnes har også valgt ladere fra Kempower som oppfattes som solide og skalerbare.

Leverandøren av lade og batterisystem er Greenerway. Solcellene er levert av Solcellespesialisten. Bjønnes har også valgt ladere fra Kempower som oppfattes som solide og skalerbare.

Frode Bjønnes har på rekordtid etablert et av landets mest fremtidsrettede ladeanlegg for tunge kjøretøy. Med en kombinasjon av solceller, batteribank og kraftige hurtigladere skal anlegget både kutte strømprisen og gjøre det enklere å velge grønn transport. Foto: Elisabeth Nodland
Enlarged image

Ser fremover – og etterlyser drahjelp

Bjønnes mener at elbilrevolusjonen i Norge viser hva stabile rammevilkår kan gjøre.

Han peker også på effektproblematikken i strømnettet. – Norge har ikke sprengt kapasitet på energi totalt sett, men på effekt i enkelte timer av døgnet. Med batterier kan vi fordele lasten og unngå topper, sier Bjønnes.

Fremtidens ladeinfrastruktur

Bjønnes ser en tydelig forbedring i ladeinfrastrukturen for tunge kjøretøy, men påpeker at det tar tid å få bygget ut.

– Det har vært mange år fra planlegging til ferdige stasjoner. Nå begynner det å komme trøkk i utbyggingen, men prisene er fortsatt høye og effekten varierer, sier han.

Hans eget anlegg er døgnåpent og kan brukes av alle, med betaling via bankkort, men i dag er det først og fremst hans egne kjøretøy som lader der.

– Jeg håper dette kan inspirere flere til å satse på grønn infrastruktur. Skal vi lykkes med elektrifisering av transportsektoren, må vi bygge ut ladekapasitet, og gjøre det smart, avslutter Frode Bjønnes.