Kommentar fra Torsten Laksafoss Holbek, direktør for Nordic Logistics Association (NLA), som representerer DTL – Danske Vognmænd, Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Sveriges Åkeriföretag (SÅ) og den finske transportorganisasjonen SKAL i Brussel.
Dette gjøres blant annet ved å gjøre fossile drivstoff dyrere fra 2027, når veitransport blir en del av EUs kvotehandelssystem for CO2 (ETS II). Samtidig innebærer de nye kravene til lastebilprodusentene at 45 prosent av nysalget må være nullutslippskjøretøy innen 2030, 65 prosent innen 2035 og 90 prosent innen 2040. Med andre ord en gradvis utfasing av lastebiler med forbrenningsmotor.
Utfordringene står i kø
Problemet er at flere viktige faktorer fortsatt ikke er på plass før det blir fornuftig for transportbedrifter å investere i elektriske og hydrogendrevne lastebiler. For at regnestykket skal gå opp, må det være nok ladeinfrastruktur langs veiene og tilstrekkelig kapasitet i strømnettet, slik at transportbedriftene kan lade lastebilene sine ved egne terminaler. I tillegg må elektriske lastebiler være tilgjengelige til konkurransedyktige priser.
Hvis en transportør ser på kartet og markedet og oppdager at disse kravene ikke er oppfylt, vil vedkommende naturlig nok velge andre løsninger. Den nåværende AFIR-forordningen, som forplikter EU-landene til å etablere et minimum antall ladestasjoner langs hovedveinettet, er et skritt i riktig retning, men langt fra tilstrekkelig.
Samarbeid er avgjørende
Dekarbonisering krever samarbeid mellom strømleverandører, ladeinstallatører, myndigheter, politikere og bransjen. Det er spesielt viktig å sikre større kapasitet i strømnettet, slik at transportbedriftene kan lade bilene sine på egne anlegg. Dette tar tid og koster penger. Det kreves blant annet kommunale tillatelser og omfattende gravearbeid for å oppgradere strømnettet, noe som kan ta flere år. Denne regningen kan ikke transportnæringen alene stå for.
La ETS II finansiere utbygging av strømnettet
Derfor oppfordrer Nordic Logistics Association (NLA) de nordiske regjeringene til å bruke inntektene fra ETS II til å støtte utbygging av strømnettet. På denne måten kan inntektene fra fossilt drivstoff bidra til å finansiere den grønne omstillingen. Dette gir langt mer mening enn å bruke midlene på andre formål, som for eksempel velferdsordninger, slik man har sett tidligere.
Potensialet er stort. Carbon Market Watch anslår at ETS II kan gi inntekter på nærmere 2 000 milliarder kroner mellom 2027 og 2032. Nå har vi en unik mulighet til å hjelpe transportnæringen i gang med den grønne omstillingen. Ved å sikre gode konkurransevilkår for transportbedriftene legger vi også til rette for vekst og regional samhandling i Norden. Veitransporten bidrar med 1,4 prosent av EUs BNP i snitt, og i Norden er tallet betydelig høyere.
Start arbeidet nå
Arbeidet bør starte allerede nå, slik at vi er klare til å sette fart på den grønne omstillingen når ETS II trer i kraft i 2027. Transportnæringen er klar til å ta utfordringen og bidra til å lykkes med omstillingen. Nå trengs det samarbeid for å sikre rammevilkår som gjør det mulig å drive virksomhet med nullutslippskjøretøy.