I en serie artikler møter vi tungbilsjåfører under tretti år, blir litt kjent med dem, hører deres bakgrunn for yrkesvalget, hva de tror om fremtiden i transportnæringen og kanskje om de har tips til andre som vurderer dette yrket.

Navn: Lars Singstad

Alder: 22 år

Bor: Hjemme hos foreldrene på Evanger, på utkikk etter bolig

Jobb: Kjører distribusjonsbil for Bring

Arbeidsgiver: Kvåle Transport AS

Kjører privat: en sprek 2019 Volvo V60 hybrid

Sivil status: Singel

– Jeg gikk Anleggsteknikk-linjen (VG2) på Os videregående skole først, forteller Lars. Her fikk jeg prøve meg på både gravemaskin og bulldoser. Rastløs som jeg er, fant jeg raskt ut at dette ikke var veien videre for meg. Jeg fortsatte derfor på Transport og logistikk på den samme skolen, og deretter nitten ukers kurset for yrkessjåfører i Sogndal.

Lars skryter veldig av Sogndal – trivelige lærere og fantastisk skolemiljø.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

KJETTINGFØRE: Kjettinger leveres på en gård på Vinje. Foto: Jan Egil Sandstad KJETTINGFØRE: Kjettinger leveres på en gård på Vinje. Foto: Jan Egil Sandstad

Bratt lærekurve

I sin første jobb etter skolen kjørte Lars en distribusjonsbil for Felleskjøpet.

– Det var en tøff start, med utfordrende kjøring på smale og glatte småveier på Vestlandet, innrømmer Lars.

– Men det var også en bra tid hvor jeg lærte meg å håndtere bilen. Noen steder var det bare én centimeter klaring på hver side av bilen, men det gikk! Dette har hjulpet meg mange ganger senere. En dag måtte jeg legge på kjetting tolv ganger, smiler han.

– Hvis du lurer på om du skal legge på kjetting, er det gjerne for sent.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

MANGE STOPP: Her leveres kopipapir til en skole. Foto: Jan Egil Sandstad MANGE STOPP: Her leveres kopipapir til en skole. Foto: Jan Egil Sandstad

Ny jobb

Mange får ny jobb gjennom bekjentskaper og vennskap, det gjelder også Lars.

– En dag ringte Tor Erik Kvåle og lurte på om jeg hadde lyst på arbeid, og det hadde jeg, forteller Lars.

Tor Erik eier og driver Kvåle transport AS, et solid og veldrevet transportfirma på Voss, med syv biler.

– Til å begynne med kjørte jeg øst/vest-rute og turer til Nord Norge. Dette var fin kjøring, men med en ekstra utfordring på grunn av cøliaki, er jeg er avhengig av tilgjengelige toaletter langs veien. Her står det veldig dårlig til for oss sjåfører! Jeg fikk derfor muligheten til å kjøre en distribusjonsrute som Kvåle har for Bring i stedet og er veldig fornøyd med den avgjørelsen, sier Lars.

Han er superfornøyd med Kvåle som arbeidsgiver.

– Vi er en god gjeng med fint miljø. I fjor hadde vi julebord på danskebåten, en kjempefin tur som Tor Erik spanderte på oss!

Det har gått bra i trafikken på de krevende veiene. Kun én gang gikk det utover en lykt da han, på glatt føre, kom for nær et gjerde på en smal gårdsvei.

– Jeg var litt nervøs da jeg ringte sjefen for å fortelle om uhellet, innrømmer Lars. – Men det første Tor Erik spurte om, var: «Gikk det bra med deg?». Du skal lete lenge etter en bedre sjef!

Artikkelen fortsetter under bildet. 

PUST I BAKKEN: Pause i storslåtte Aurland – kjøre- og hviletiden må passes. Foto: Jan Egil Sandstad PUST I BAKKEN: Pause i storslåtte Aurland – kjøre- og hviletiden må passes. Foto: Jan Egil Sandstad

Variasjon og trivsel

NLF-Magasinet er heldig og får være med Lars på en av de vakreste veistrekningene Norge har å by på – E6 mellom Voss og Aurland, med perler som Stalheim, Gudvangen og Flåm. Selv om mye av veien nå ligger i tunell, er det fremdeles en opplevelse. Det er lite gods denne kalde januardagen, men vi er blant annet innom med kjettinger til en bonde på Vinje, dekk til et verksted og en pall med kopipapir til barne- og ungdomsskolen i Aurland, før vi avslutter med noen småvarer til Elkjøp på Voss.

Dagen til Lars starter allerede 04.25 når vekkerklokka ringer. Noen få minutter senere sitter han i Volvoen for å plukke opp den grønne Bring-bilen på terminalen på Voss, før han kjører til Bergen og laster.

– Jeg er heldig som har en veldig variert arbeidsdag, smiler Lars. –Jeg vet aldri hvor jeg skal neste uke, og dette liker jeg godt. Det er ikke alle som har en jobb hvor de får se så mye vakker vestlandsnatur.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

FLOTT KONTORUTSIKT: Dette er utsikten fra «kontoret» til Lars. Foto: Jan Egil Sandstad FLOTT KONTORUTSIKT: Dette er utsikten fra «kontoret» til Lars. Foto: Jan Egil Sandstad

Aktiv kar

I vintersesongen styrer Lars en av skiheisene i det populære Myrkedalen skisenter, en drøy halvtime nord for Voss.

– Jeg ser på dette som en fridag, samtidig som jeg er på jobb. Ikke en jobb jeg blir rik av, men jeg gjør det mest fordi jeg trives der og treffer så mange hyggelig folk.

– De helgene jeg ikke kjører skiheisen, kjører jeg taxi på Voss. Det blir mye jobb, men jobb er som en hobby for meg og jeg har fri de fleste ettermiddagene. Da liker jeg å spille data, henge med venner og ta en fest av og til, smiler han.

Fremtid i bransjen

– Jeg kjører nok lastebil om ti år også, forteller Lars. Jeg har ikke lyst til drive eget firma. Det er for mye stress, og jeg hater stress, avslutter den sindige vossegutten.