Samferdelsministeren fikk æren av å åpne den næringpolitiske debatten under årets landsmøte.
– Transportnæringen skal være bærekraftig, men også rettferdig. Og vi vet at mange i bransjen opplever et urettferdig press, særlig i møte med aktører som omgår regelverket, fortsatte han.
Også NLFs administrerende direktør Knut Gravråk tok opp utfordringen med aktører som omgår regelverket og at forbundets arbeid for like konkurransevilkår siden opprettelsen i 1935, aldri vil være vunnet for alltid.
– Vi skal fortsette vårt arbeid opp mot samferdselsministeren og myndighetene for å få de til å utføre effektive og målretta kontroller, med strenge sanksjoner og ikke minst at de utvikler et lovverk som tar høyde for at enkelte transportkjøpere vil finne måter å tøye grenser og utfordre dagens regelverk gjennom systematisk omgåelse, sa han fra scenen og viste spesielt til saken der TINE har inngått kontrakt på innenlandskjøring med et utenlandsk transportfirma.
Nygård tok i sin tale opp regjeringas planer i Nasjonal transportplan for å bedre ta vare på eksisterende veinett, viktigheten av å rekruttere flere inn i sjåføryrket og klimamål for transportsektoren.
– Dere er en bærebjelke i norsk økonomi og i beredskapen vår. Regjeringen vil være en støttespiller i det grønne skiftet og i kampen for en seriøs og fremtidsrettet næring. Vi skal stille krav, men vi skal også stille opp, sa Nygård til forsamlingen på Storefjell.
Regninga for det grønne skiftet må fordeles bedre
Gravråk brukte også mye av sin tale om det grønne skiftet og de mange miljøkravene til transportnæringa. Han var tydelig på at myndighetene må stille mer realistiske krav og forutsigbare forpliktelser til myndigheter, transportkjøpere og lastebileiere så man kan sikre mer miljøvennlig og bærekraftig transport.
– Vi er avhengig av at kundene er villig til å betale for de grepene som må gjøres og det kan ikke være sånn at lastebileierne blir stående igjen aleine med regninga. NLF vil ha gode og forutsigbare incentivordninger som sikrer at transportbedrifter har råd til å investere i utslippsfri teknologi og ikke minst verktøy som gjør at vi allerede nå kan kutte utslippene og at det tillates økte totalvekter på den eksisterende bilparken, sa Gravråk og sendte i vei en smørbrødliste til samferdsministeren å jobbe videre med.
Han er sikker på at NLFs medlemsbedrifter vil gå foran og ta i bruk ny teknologi for å sikre en mer bærekraftig transport i framtida.
– For vi kan like det eller ikke like det, men den teknologiske uviklinga ruller videre. Det viktigste for oss blir å sørge for at våre medlemmer ikke blir stående igjen i veikanten, sa Gravråk.
Bedre fabrikkgulv til næringa
Med samferdselsministeren på besøk så kunne ikke NLF-direktøren unngå å snakke om vedlikeholdsetterslepet på norske veier.
– Fra dette landsmøtet vil det komme tydelige krav om at fylkesveiene må med i NTP og at ansvaret og finansieringen må sikres mellom stat og fylke. At viktige næringsveier og de mest rasfarlige veiene må gjøres noe med først, sa Gravråk.
Samferdselsministeren hadde på sin side med seg en gladnyhet til landsmøte, nemlig at Statens vegvesen lyser ut kontrakter for å utbedre to krevende punkt på riksveg 52, Storeskare Bru og vegen mellom Tuv og Venås. Disse strekningene
– Riksveg 52 over Hemsedalsfjellet er den fjellovergangen i Norge som har den største delen tungtransport, med over 500 tunge køyretøy som kjører over fjellet hver dag. Derfor er det bra at Vegvesenet skal utbedre to av de mest krevende punkta langs vegen – noe som blir særlig viktig om vinteren, sa Nygård.