Hopp til innhold
Møtte statssekretæren om økte vekter og dimensjoner
Enlarged image

F.v. Tore Velten, forbundsleder NLF, Tom Kalsås, statssekretær i samferdselsdepartementet, Knut Gravråk, administrerende direktør NLF og Dag Nordvik, fagsjef teknisk NLF. 

Møtte statssekretæren om økte vekter og dimensjoner

Saken om økte vekter og dimensjoner ligger nå på bordet til samferdselsministeren og Norges Lastebileier-Forbund møtte denne uka Tom Kalsås, statssekretær i samferdselsdepartementet om temaet.

– Økning i vekter og dimensjoner er et effektivt tiltak for å kutte klimagassutslipp, sikre effektivitet og øke trafikksikkerheten. Nå er tiden inne for å få en beslutning, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF.

Nyttig å ha direkte dialog

Mandag 1. september var han sammen i samferdselsdepartementet med forbundsleder i NLF, Tore Velten og fagsjef teknisk, Dag Norvik for å få en status på arbeidet.

Statssekretær Tom Kalsås sier regjeringen ønsker å legge ytterligere til rette for effektiv og klimavennlig transport, med mer last per transport.

– Økte vekter må veies opp mot hensynet til trafikksikkerhet, veienes bæreevne og våre internasjonale klimaforpliktelser. Før vi tar stilling til saken er det nyttig å ha direkte dialog med NLF for å få mer informasjon om deres viktigste innspill til den gjennomførte høringen, sier Kalsås.

Kjempet i over ti år

I over ti år har NLF kjempet for økte vekter og dimensjoner på lastebiler. Og selv om en rapport fra Transportøkonomisk institutt allerede i 2023 konkluderte med at det var både økonomisk og miljømessig fornuftig, så ga Statens vegvesen i sitt høringsforslag ikke store forhåpninger til fullt gjennomslag.

– Vårt budskap i møtet var at man i det minste må åpne fra 26 til 28 tonn for 3-akslet lastebil uansett drivmiddel og akselavstand. I tillegg har vi krevd økt totalvekt for trekkbil og påhengsvogn for å nærme oss regelverk i andre nordiske land, sier Gravråk etter møte.

Delegasjonen fra NLF har vært opptatt av at dette er en lavthengende frukt i arbeidet med grønn omstilling.

– Det er riktig av regjeringen å bruke politiske virkemiddel til å motivere transportbransjen til å gå til anskaffelse av nullutslippskjøretøy, men vi vet alle at det vil kjøre dieselbiler på norske veier i mange år framover. Derfor må vi også bruke virkemiddel som økte vekter og dimensjoner til å få ned klimagassutslipp, avslutter Gravråk.