– Dette er svært gode nyheter, og noe NLF Oslo & Akershus har jobbet lenge for. Vi har arbeidet tett med Statens vegvesen om gode løsninger for å bedre trafikkavviklingen for tunge nyttekjøretøy inn til Oslo, forteller regionsjef i NLF, J. Kristian Bjerke. 

Han minner også om at de har fått gjennomslag for tungbilfelt på E6 nordfra og sørfra, etter modell fra Fredrikstadbrua i Østfold. 

– Dette har fungert meget godt, selv om vi selvsagt skulle ønske at strekningene var lengre. Når Statens vegvesen nå, etter lang planlegging og dialog med NLF Oslo & Akershus, velger å åpne for en tilsvarende ordning på E18 vestfra, så er dette en løsning vi skal være godt fornøyd med å ha fått gjennomslag for, mener Bjerke. 

Han fremhever også det gode samarbeidet med NHO LT, og er glad for at bransjen står samlet. 

– At Statens vegvesen igjen åpner for, med noen begrensninger, å slippe private elbiler inn i kollektivfeltet reduserer selvsagt effekten for nyttetransporten, men dette er ubetinget et viktig skritt i riktig retning, avslutter Bjerke. 

Trafikksikkerhet først 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier i en pressmelding at hensynet til trafikksikkerhet må veie tyngst, og at vegvesenet ikke anbefaler et tilsvarende tungtrafikkfelt mellom Holmen og Slependen, da eksisterende kollektivfelt der er for smalt. I stedet foreslås det å teste ut samkjøring for elbil med minst to passasjerer på den 3,4 km lange strekningen fra Holmen inn mot Sandvika.

I tungtrafikkfeltet mellom Asker og Holmen vil hastigheten bli skiltet ned fra 90 til 60 km/t i morgenrushet (06-10 på hverdager) og til 80 km/t ellers på døgnet. Frem til variable fartsgrenseskilt kan settes opp, vil Vegvesenet midlertidig sette opp faste fartsgrenseskilt. 

Ut på høring etter påske 

Forslagene til tungtrafikkfelt Asker–Holmen og samkjøringsfelt Holmen–Sandvika vil bli sendt på høring så snart som mulig etter påske. De nye kjørefeltene vil åpnes for trafikk i løpet av sommeren 2025.