Funksjonen har foreløpig ikke blitt markedsført, men flere varsler har likevel blitt sendt inn, behandlet og videreformidlet til veieierne. Med andre ord fungerer den nye funksjonen godt. 

NLF har flere gode eksempler å vise til. Et av de nyeste varslene fra et medlem gjaldt mye is på E6 på Romerike. Meldingen, dokumentert med bilder, førte til at Statens vegvesen (SVV) tok umiddelbart affære. 

– Vi ble gjort oppmerksom på situasjonen og tok straks kontakt med hovedentreprenøren, forteller Bjørn Laksforsmo, direktør for Drift- og vedlikehold i Statens vegvesen. Han legger til at SVV ikke var fornøyd med arbeidet som var utført, og understreker hvor verdifulle slike tips fra NLF er. 

Fornøyd 

Administrerende direktør Knut Gravråk i NLF roser SVV for å handle raskt når de mottar denne typen varsler. Samtidig understreker han hvor viktig det er at alle medlemmer bruker Veiavvik-funksjonen i NLF-appen for å rapportere forhold som bør utbedres. 

– Det hjelper ikke bare å klage; vi må kunne gi konkrete tips, sier Gravråk. Han er stolt over at NLF igjen ligger i front når det gjelder å ta i bruk teknologi for å gjøre hverdagen litt enklere for yrkessjåførene. 

Slik fungerer den nye funksjonen «Veiavvik» 

Med denne funksjonen kan du enkelt rapportere problemer langs veiene. 

Du kan: 

  • Krysse av for hva slags avvik det gjelder. 
  • Oppgi en adresse eller la appen automatisk bruke din posisjon. 
  • Legge til en kort kommentar. 
  • Dokumentere med ett eller flere bilder (NB: Husk å aldri ta bilder mens du kjører!).  

Vi oppfordrer alle til å bidra med konkrete tilbakemeldinger. Ved å rapportere avvik gjennom NLF-appen kan vi sammen sette fokus på det mange opplever som et stadig voksende problem. Last ned NLF-appen i dag, og bidra til tryggere og bedre veiforhold!