Stort engasjement preget møtet, hvor mange tok ordet og bidro til gode, konstruktive diskusjoner. Representantskapet behandlet en rekke temaer, og regionene hadde sendt inn 20 forslag til endringer. Disse spente fra løyveplikt for traktor og sikring av planoverganger, til vinterdrift og behovet for raskere gjenåpning av veier etter ulykker. Flere av sakene løftes videre til landsmøtet, men det ble oppnådd enighet om syv resolusjoner, hvorav en av dem (resolusjon 7) ble vedtatt og oversendt landsmøtet til videre behandling.
Resolusjon 1:
Trafikksikkerhet og fremkommelighet
Dagens omkjøringsveier har ulik standard og eierskap, noe som skaper utfordringer ved stengte hovedveier. Samtidig er veinettet for modulvogntog fortsatt for begrenset. Staten må ta et større ansvar for helhetlig styring av veiinfrastrukturen.
NLF krever:
- Statlig overtakelse av eierskap eller driftsansvar for sentrale omkjøringsveier
- Alternativt: øremerkede midler til fylkene for utbedringer og omklassifisering
- Statlig regelverk som åpner hele tømmerbilveinettet for modulvogntog/24-meters vogntog
Resolusjon 2:
Fleksibelt arbeidstidsregelverk
Arbeidstidsreglene må tilpasses lastebilnæringen med større fleksibilitet, samtidig som hvile og sikkerhet ivaretas. Strenge tolkninger av nattarbeid og manglende fleksible turnusordninger hemmer rekruttering og drift.
NLF krever:
- Ny forskrift tilpasset bransjen og i tråd med internasjonale regler
- Påbegynt time etter 9 timers kjøring skal ikke regnes som full time
- Arbeid inntil 3 timer inn i nattperioden må tillates før det regnes som nattarbeid
- Balanse mellom arbeidstid og hvile må sikres
- Treparts arbeidsgruppe må utrede alternative ordninger som ivaretar helse og sikkerhet
Resolusjon 3:
Forenkling av vinterdekk- og kjettingkrav
Dagens regler for vinterdekk og kjetting er uoversiktlige og lite hensiktsmessige for tungtransporten, særlig med krav knyttet til påskens varierende dato. Regelverket må forenkles og tilpasses næringens behov.
NLF krever:
- Standardiserte krav til vinterdekk og kjetting, uavhengig av når påsken faller
- Fast periode fra 1. november til 31. mars for alle tunge kjøretøy over 3500 kg
- Regelverksendringer som reduserer unødvendig slitasje og transport av kjetting, med fokus på bærekraft og økonomi
Resolusjon 4:
Trafikksikkerhet og planoverganger
Usikrede jernbaneplanoverganger utgjør en stor risiko. 1.266 av 1.614 overganger i Norge mangler sikring. I tillegg tar det ofte for lang tid før bergingsbiler tilkalles ved ulykker, noe som forlenger nedstengning og skaper utfordringer for tungtransport.
NLF mener derfor at:
- Sentrale myndigheter må bedre sikkerheten ved planoverganger.
- Usikrede overganger bør få enkle varslingssystemer, som løsningen ved Lauve stasjon.
- Bilbergere må være en del av nødetatenes beredskap og automatisk varsles ved alvorlige trafikkulykker.
Resolusjon 5:
Bedre opplæring om tungtransport i trafikalt grunnkurs
Flere ulykker kunne vært unngått dersom førere av lette kjøretøy forsto bedre hvordan tunge kjøretøy oppfører seg i trafikken. Blindsoner og bremselengder er ukjent for mange. Mer praktisk og pedagogisk opplæring må inn i det trafikale grunnkurset.
NLF mener derfor at:
- Det må lages en informasjonsfilm om tunge kjøretøys blindsoner og risikoer, rettet mot førerkortkandidater i lette kjøretøyklasser.
- Filmen skal inngå i trafikalt grunnkurs og utdanningen av trafikklærere.
- Der det er mulig, bør elever få erfaring med å sitte i lastebil for bedre forståelse av tunge kjøretøys utfordringer i trafikken.
Resolusjon 6:
Like konkurransevilkår mellom lastebil og traktor
Traktorer brukt til ordinær transport mot vederlag må følge samme regelverk som lastebiler. Bruken av saktegående kjøretøy på høyhastighetsveier er trafikkfarlig og konkurransevridende.
NLF mener derfor at:
- Alle saktegående kjøretøy fjernes fra høyhastighetsvei og motorvei.
- Traktorer brukt til transport mot vederlag må følge samme krav som lastebiler, inkludert løyve, fartsskriver, EU-kontroll, avgiftsbelagt diesel, vektkontroll og YSK.
- Myndighetene må intensivere kontroll og sanksjoner mot ulovlig transport utført med traktor.
Resolusjon 7:
Hovedentreprenørene i vintervedlikehold må bort
Dagens modell med hovedentreprenører fører til høyere kostnader og dårligere kvalitet. Lokale aktører får for lite ansvar og kompensasjon, til tross for bedre lokal kunnskap. Effektivitet og trafikksikkerhet svekkes. Denne resolusjonen ble vedtatt, men oversendt landsmøtet til videre behandling.
NLF mener derfor at:
- Det innen vintervedlikehold etableres mindre kontraktsområder enn dagens kontraktsområder.
- Det åpnes for økt fleksibilitet hos entreprenøren som faktisk gjennomfører vintervedlikeholdet.
- De lokale aktørene må involveres direkte i planleggingen og gjennomføringen av vintervedlikeholdet.