– Dette er en merkedag for næringstransporten i Norge, sier en svært fornøyd regionsjef i NLF Oslo & Akershus, J. Kristian Bjerke. 

Både effektivt og miljøvennlig

Etter måneder med intense diskusjoner med Statens vegvesen har NLF Oslo & Akershus fått gjennomslag. Feltet legges opp etter modell fra de to strekningene som allerede er åpnet på E6 sørfra og E6 nordfra, og ordningen ventes å bli igangsatt allerede fredag 27. juni. 

Bjerke påpeker at de tre tungbilfeltene rundt Oslo letter fremkommeligheten for lastebilene i rushtiden. 

– Dette er et effektiviseringstiltak, men også et miljøtiltak, mener han. 

– Alle monner drar 

Selve strekningen er ikke veldig lang, men alle monner drar i retning av en mer effektiv og miljøvennlig transport i og rundt hovedstaden. Etter at Ring 1 ble stengt og elbiler ble utestengt fra kollektivfeltene, har forholdene for nyttetransporten blitt forverret. I samarbeid med NHO Logistikk og Transport har NLF derfor jobbet hardt og målrettet med Statens vegvesen for å finne avbøtende tiltak. 

– At vi har fått fullt gjennomslag for prinsippet om tungbilfelt, er kanskje viktigere enn lengden på feltene, sier Bjerke. Hvis våre medlemmer nå bruker feltene – og ikke minst kjører varsomt og hensynsfullt – tror vi at dette blir en modell for mange veier rundt i landet, avslutter Bjerke.