Hopp til innhold
NLF utfordrer partiene før valget: – Hvem er på lag med norsk transportnæring?
Enlarged image

POLITISK TEMPERATUR I ÅLESUND: Under transportturneen møttes politikere og bransjefolk til tydelige meningsutvekslinger om framtiden for norsk tungtransport. Nå stiller NLF partiene til veggs før valget 2025. Foto: Renate Tårnes

NLF utfordrer partiene før valget: – Hvem er på lag med norsk transportnæring?

Med stortingsvalget 8. september like rundt hjørnet, har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) tatt grep for å sette transportnæringen høyt på den politiske dagsordenen. Gjennom 15 konkrete spørsmål har NLF bedt landets politiske partier redegjøre for hva de vil gjøre for å styrke og utvikle norsk tungtransport. Svarene er samlet på en egen valgside på Lastebil.no – en viktig ressurs for alle som er opptatt av næringens fremtid. 

– Fram mot valgdagen skal vi arrangere transportdebatter, dele ut valgbrosjyrer og oppfordre våre medlemmer til å bruke stemmeretten sin på en måte som styrker norsk transportnæring, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF. 

Krevende omstilling krever tydelige svar 

I et brev sendt til alle stortingspartiene tidligere i år, ba NLF om tydelige svar på spørsmål knyttet til blant annet: 

  • Like konkurransevilkår og bedre kontroll med utenlandske aktører 
  • Bærekraftig omstilling og støtte til nullutslippskjøretøy 
  • Utbygging av døgnhvileplasser og trafikksikre veier 

– Dette er spørsmål vi vet medlemsbedriftene våre er opptatt av, og som vil avgjøre både rammevilkårene og utviklingen for bransjen i årene som kommer, sier Gravråk. 

Enighet om kontroll – uenighet om klima 

Svarene fra partiene viser bred politisk enighet om behovet for å styrke kontrollvirksomheten på veiene og innføre strengere sanksjoner ved regelbrudd. Det er også støtte til etableringen av et nasjonalt transportregister for å få bedre oversikt over utenlandske transporter i Norge. 

Når det gjelder den grønne omstillingen, er uenigheten større. Noen partier ønsker en raskere elektrifisering av tungtransporten, mens andre er mer tilbakeholdne. NLF understreker at næringen er villig til å bidra, men at det krever reell politisk vilje og satsing. 

– Vi trenger politikere som tør å prioritere ladeinfrastruktur og som forstår at det handler om mer enn klima – det handler også om arbeidsplasser, rekruttering og sikkerhet på veiene, sier Gravråk. 

Veiene er sjåførenes arbeidsplass 

Et annet sentralt tema for NLF er vedlikehold og utbygging av veinettet. Spesielt etterslepet på fylkesveiene må ifølge forbundet løftes inn i neste Nasjonal transportplan (NTP). 

– Våre sjåfører fortjener trygge og godt vedlikeholdte veier. Det krever politisk handlekraft og øremerkede midler, sier Gravråk. 

Svarene brukes – også etter valget 

Valgbrosjyren med partienes svar blir delt ut under årets Transportturné og på arrangementer frem mot valgdagen. Men innsatsen stopper ikke 8. september. 

– Vi kommer til å bruke disse svarene som et politisk verktøy også etter valget. Når partiene har sagt hva de står for, forventer vi at de følger det opp. Vi vil holde dem ansvarlige, sier Gravråk. 

NLF vil benytte svarene i møter med politikere, høringsinnspill og annen interessepolitisk aktivitet – med ett mål for øyet: Å sikre at norsk transportnæring får den plassen den fortjener i framtidas politikk. 

– Våre medlemmer har stått til tjeneste for Norge i over 90 år. Nå er det på tide at politikerne stiller opp for dem, avslutter Gravråk. 

Enlarged image