I en serie artikler møter vi tungbilsjåfører under tretti år, blir litt kjent med dem, hører deres bakgrunn for yrkesvalget, hva de tror om fremtiden i transportnæringen og kanskje om de har tips til andre som vurderer dette yrket.

  • Navn: Kyan Roos
  • Alder: 23
  • Bor: Leier småbruk
  • Jobb: Kjører kraftfor for Felleskjøpet
  • Arbeidsgiver: Litra Bulk AS
  • Kjører privat: BMW 550 dX
  • Sivil status: Samboer, 1 barn

Familien til Kyan bodde i Nederland da de i 2005 fikk nok av det tettbefolkede landet, hvor de følte at de knapt kunne snu seg uten å støte borti noen. De valgte derfor å flytte til Norge og slå seg ned i Valdres.

LASTING: Kraftfor fylles i Scanian LASTING: Kraftfor fylles i Scanian

– Pappa var nok rett og slett litt lei folk, smiler Kyan. Vi hadde vært en del i Norge tidligere og likte godt at det var lengre mellom husene her.

Nederlendere er kjent som et osteelskende folk, men de syntes den norske osten (Norvegia) smakte lite. Etter hvert bestemte de seg for å starte sin egen osteproduksjon. Det ble en fulltreffer – ostene fra familien Roos vant flere priser. Dessverre måtte produksjonen legges ned på grunn av sykdom.

Startet med kranbil

– Det var ikke åpenbart at jeg skulle bli sjåfør, forteller Kyan. Jeg var innom elektro (VG1) og kjøretøy (VG2), som handler om feilsøking, reparasjon og vedlikehold av ulike kjøretøy, før jeg etter hvert skjønte at det var sjåfør jeg ville bli.

Etter 19-ukerskurset i Sogndal fikk Kyan lærlingeplass hos et lokalt firma som blant annet drev med kranbiler.

– Dette var lærerikt, interessant og en fin start på sjåførkarrieren, men også krevende med svært varierende arbeidstid, innrømmer Kyan.

Da han skulle bli pappa, ble forutsigbare arbeidsforhold viktigere enn før. Da han fikk høre at Litra Bulk trengte flere sjåfører, søkte han og ble kjempeglad da han fikk jobben. Nå kjører han kraftfôr fra Felleskjøpets mølle på Stange, sør for Hamar, til bønder i Valdres-området. Han har også ruter hvor han kjører miljøfôr fra Lena til Vestlandet.

LEVERING: Kraftforet blåses inn i siloene LEVERING: Kraftforet blåses inn i siloene

– E6 er dritkjedelig

Vår tur med Kyan starter på Stange, før vi kjører nordover mot Moelv, krysser Mjøsa og fortsetter mot Valdres. Doningen er en nesten ny, 4-akslet Scania 560R med 3-akslet henger og en totalvekt på rundt femtifem tonn. På musikkanlegget varierer musikken etter humør og dagsform, men det kan gjerne være litt gammel musikk, som Bruce Springsteen og Bryan Adams.

En liten kuriositet er at det kan legge seg mye tung is og snø på bil og henger vinterstid i Innlandet. Dette kan utgjøre to–tre tonn, og må derfor tas hensyn til når han beregner hvor mye last han kan ha.

Kyan innrømmer at han ikke er så glad i motorveikjøring.

– Jeg liker best utfordrende småveier, og kunne ikke tenkt meg fast jobb med langkjøring, for eksempel. Jeg storkoser meg på smale grusveier på vei til kundene, for eksempel i Etnedalen, hvor begge hjulsidene er helt ute på veikanten, gliser han.

Det kan være glatt og krevende forhold vinterstid. Kyan forteller at Tinebilen er mer populær enn Felleskjøpet-bilen. Felleskjøpet = utgift, mens Tine = inntekt. Det sies at bøndene er flinkere til å strø når Tinebilen kommer enn når Felleskjøpet kommer til gården, og at det derfor kan være lurt å legge opp ruta slik at man kommer etter Tinebilen.

FLOTT KONTORUTSIKT: Idylliske omgivelser i Valdres FLOTT KONTORUTSIKT: Idylliske omgivelser i Valdres

Kjetting-NM

Kyan hadde en bratt læringskurve i sin første jobb. – Vi hadde mange hyttejobber på krevende veier, og det å legge kjetting raskt og riktig var helt nødvendig vinterstid. I Litra ble jeg med på en intern konkurranse først. Dette gikk så bra at jeg kom til finalen – som jeg vant. Kjetting-NM var både kjempesosialt og veldig hyggelig, forteller Kyan. Jeg traff mange med samme interesse for bil og motor, og det er jo alltid gøy.

BEST I KJETTING: Norgesmesteren i aksjon under kjetting-NM BEST I KJETTING: Norgesmesteren i aksjon under kjetting-NM

Godt miljø

– Jeg er veldig fornøyd med miljøet i Litra og måten jeg blir fulgt opp som lærling på. Det er mye prat med kollegaer og en hyggelig tone oss sjåfører imellom, skryter Kyan.

Jeg jobber i 3-dagers turnus og sover i bilen i denne perioden. Det gjør at jeg kan laste bilen tidlig om morgenen, noe som passer meg godt. Ulempen er at det kan bli lange dager, og at jeg ikke får sett Aksel (1 år) og samboeren min så mye.

Glad i motorer

Som mange jevnaldrende i bransjen er Kyan glad i alt som har motor. Privatbilen hans er en heftig BMW 550 diesel med 400 hk og 800 Nm. Han har også en veteran Nissan Patrol-jeep som brukes til koseturer i terrenget.

– Å skru liker jeg godt, men det kunne jeg ikke tenkt meg som jobb, forteller han.

– Drømmen er å ta MC-lappen og skaffe seg en brummende Harley, innrømmer han med et smil om munnen.

FLERE STOPP: Dagens andre kunde får fylt opp forsiloen FLERE STOPP: Dagens andre kunde får fylt opp forsiloen

Råd til andre

– Jeg anbefaler sjåføryrket til andre unge. Men du må være løsningsorientert og rolig for å trives i denne jobben. Det er fint om du trives i eget selskap, men samtidig bør du like å snakke med folk, avslutter den rolige norgesmesteren.