Siden 2020 har Oslo tatt store steg for å redusere utslippene fra tungtransporten, noe som har resultert i en omfattende omstilling fra diesel til nullutslipp- og biogasslastebiler. Veitrafikken står for 42 prosent av byens klimagassutslipp, hvorav over 30 prosent stammer fra tungtransport. For å nå Oslos ambisiøse klimamål har det derfor vært avgjørende å redusere utslippene fra denne sektoren.
Målrettet arbeid
De siste fem årene har Klimaetaten i Oslo kommune jobbet målrettet med prosjektet Foregangsby for utslippsfri tungtransport. Gjennom en helhetlig virkemiddelpakke har de vist hvordan betydelige utslippskutt kan oppnås. En ny sluttrapport, utarbeidet av Hafslund Rådgivning i samarbeid med Klimaetaten, oppsummerer erfaringeneog resultatene. I 2020 var tungtransporten i Oslo nesten utelukkende fossilbasert, men i løpet av prosjektperioden har salget av el- og biogasslastebiler økt betydelig. I dag utgjør disse 13,4 prosent av lastebilene i Oslo. I 2024 var 15 prosent av alle nyregistrerte lastebiler over 12 tonn elektriske, mens 19 prosent gikk på biogass. Til sammenligning var tilsvarende tall på landsbasis, uten Oslo og Akershus, henholdsvis 6 og 9 prosent.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En viktig forutsetning for denne utviklingen har vært etableringen av lade- og fyllestasjoner for tunge kjøretøy. Oslo har nå 40 hurtigladepunkter og fire biogasstasjoner, noe som gjør det enklere enn noensinne å velge fossilfritt. Neste år vil tilbudet utvides ytterligere.
Les rapporten: Oslo som foregangsby for utslippsfri tungtransport
Nye tilskuddsmidler til hurtigladestasjoner for tungtransport
For å ytterligere akselerere overgangen til utslippsfri tungtransport, utlyser Oslo kommune en ny runde med støttemidler til bygging av hurtigladere for tunge kjøretøy. Støtten skal sikre lademuligheter langs viktige veistrekninger, og utbyggere kan søke om å få dekket inntil 80 prosent av kostnadene for å etablere offentlig tilgjengelige hurtigladere for lastebiler og busser.
Dette bygger videre på tidligere suksesser. I perioden 2022-2024 ble det gitt tilsagn til ni ladestasjoner med totalt 65 ladepunkter. Behovet for strategisk plasserte hurtigladere er imidlertid fortsatt stort.
– Byrådet vil få opp tempoet i utskiftingen av forurensende tungtransport, men da trengs det også flere ladere. Kommunen lyser derfor ut en ny runde med støtte til utbygging av hurtigladere, slik at det blir enklere og mer lønnsomt for næringslivet å kjøre utslippsfritt i Oslo, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Støtteordningen er konkurransebasert, med en pott på opptil 25 millioner kroner og et maksimalt støttebeløp på 10 millioner per prosjekt. Det stilles strenge krav til ladestasjonene, blant annet:
- Minst to ladepunkter for tunge kjøretøy med en effekt på minimum 350 kW hver.
- Døgnåpen drift med minst 97 prosent tilgjengelighet.
- Fossilfri anleggsdrift under bygging.
- Trafikksikker utforming.
- Registrering i NOBIL-databasen som en hurtigladestasjon for tunge kjøretøy.
Les mer om den nye støtteordningen her: Offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy
Veien videre
Det gjenstår fortsatt mye arbeid for å nå målet om at alle lastebiler i byen skal være utslippsfrie eller biogassdrevne innen 2030. Kristine Hjorth-Gulbrandsen i Hafslund Rådgivning, som har ledet arbeidet med sluttrapporten, oppfordrer Oslo kommune til å bygge videre på suksessen. Hun mener at Oslo bør videreutvikle og styrke eksisterende virkemidler for å opprettholde fremdriften i overgangen til utslippsfri tungtransport.
Artikkelen fortsetter under bildet.
For å sikre denne fremdriften anbefales det en utvidelse av lade- og fyllestasjoner, både lokalt og regionalt, slik at tilgangen blir bedre for transportaktører i hele regionen. Det er også behov for økt støtte og tilrettelegging for små transportaktører, som ofte har færre ressurser til å gjennomføre overgangen til utslippsfrie kjøretøy. Videre bør det politiske arbeidet ovenfor nasjonale myndigheter styrkes for å sikre bedre rammebetingelser som kan gjøre det lettere for hele bransjen å investere i fossilfrie alternativer. Til slutt er det viktig å opprettholde kontinuitet i dagens vellykkede tiltak, slik at utviklingen ikke stopper opp.
Les mer om rapporten og støtteordninger for tungtransport: Energi- og klimatilskudd til Oslos befolkning og næringsliv.