Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har full forståelse og respekt for nødvendigheten av å ivareta de involverte og sikre at ulykkesstedet håndteres på en forsvarlig måte. Dette gjelder også hendelser som den tragiske dødsulykken på E39 i Lund, Rogaland, og det langvarige snøkaoset som førte til stengning på E18 i Tvedestrand.
– Men etter at ulykkesstedet er ryddet og situasjonen er under kontroll, er det avgjørende at veiåpning skjer raskt, spesielt for tungtransport. Vi kan ikke ha hovedferdselsårer stengt i 10-20 timer. Det må finnes et system for å dirigere tungtransport forbi ulykkesområder på trygge alternative ruter, fremfor å bruke sideveier som i dag ofte er trafikkfeller, mener regionsjef Reidar Retterholt.
Han mener at i slike situasjoner bør det være mulig å åpne en enveistrafikk for tunge kjøretøy, slik at de kan passere ulykkesstedet i krabbefart på motsatt kjørefelt.
– Dette er ikke bare praktisk, det er også nødvendig for trafikksikkerheten og for å unngå store økonomiske tap og ytterligere belastning på allerede overbelastede sideveier, sier Retterholt.
For å redusere stengetiden på en mer effektiv måte, mener NLF at det er behov for en nasjonal plan. Statens Vegvesen bør ta ansvar for koordineringen, og veieiere bør ha klare retningslinjer for rask åpning av alternative ruter, inkludert veier som kan benyttes for enveistrafikk.
Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, mener det er et åpenbart paradoks i hvordan ulykkesbehandling håndteres med tanke på trafikksikkerheten.
– Etter en alvorlig ulykke stenges veien, men trafikken omdirigeres ofte til fylkesveier som ikke er dimensjonert for tungtransport eller det trafikkvolumet som hovedveiene håndterer. Konsekvensen er at det kan føre til flere ulykker, noe som nylig skjedde på omkjøringsveiene ved Kragerø. Heldigvis endte det uten alvorlige skader, men det er mer et spørsmål om flaks enn et godt gjennomtenkt system for å lede trafikken på en tryggere vei, avslutter Gravråk.