– Det er dere som sitter her nå som får høre dette først, sa statsråden til forsamlingen. Han kunne fortelle at kontrakter for utbedringene skal lyses ut allerede over sommeren, og at byggestart er planlagt til våren 2026.
Viktig rute for norsk næringsliv
Rv. 52 er den fjellovergangen i Norge med høyest andel tungtransport, og over 500 tunge kjøretøy bruker veien daglig. Den er mer driftssikker enn både Hardangervidda og Filefjell, og har stor betydning for både næringsliv, beredskap og folks hverdag.
– Derfor er det viktig at vi investerer i bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet, sa Nygård i sin næringspolitiske innledning til landsmøtet.
Prosjektet vil gi bedre fremkommelighet, høyere trafikksikkerhet og færre stengninger vinterstid. Dette er et viktig løft for næringen.
– Vi gleder oss over å kunne sette i gang dette arbeidet. Det er godt nytt for sjåførene, for bransjen og for beredskapen i hele landet, sa Nygård.
Fornøyd
– Vi gleder oss over alle utbedringer av flaskehalser og tiltak for bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet. Prosjektene på rv. 52 vil bli tatt godt imot av oss i NLF og av de mange tungbilaktørene som benytter Hemsedalsfjellet, sier NLFs regionsjef Roy N. Wetterstad.
Han understreker likevel at det er viktig at disse tiltakene ikke «betales» med at andre prosjekter må vente lenger. Som eksempel peker han på nabostrekningen rv. 7 ved Kvislatun, hvor alt er ferdig prosjektert, men hvor finansiering fortsatt mangler.
– Vi ser frem til fortgang i arbeidet med å løse en rekke tilsvarende flaskehalser og problemområder. Jeg håper vi kan tolke innleggene på landsmøtet fra statsråd Nygård og divisjonsdirektør Løkken som en utstrakt hånd til NLF for å få til en enda tettere dialog om behov og prioriteringer, avslutter Wetterstad.
Dette skal gjøres:
1. Storeskare bru skal erstattes
Etter at strekningen ved Skjøiten ble forbedret i 2022, er Storeskare bru nå det svakeste punktet på Rv. 52. Brua har begrenset bæreevne, og mange lastebilsjåfører har meldt at partiet er krevende, særlig vinterstid. Nå skal en ny bru bygges i ny trasé. Vegvesenet vil benytte seg av tidligere terrenginngrep i området.
2. Tuv–Venås skal utbedres
Veistrekningen mellom Tuv og Venås har i dag bratte stigninger og krappe svinger. Dagens stigning på mellom 8,2 og 9,1 prosent skal reduseres til maks 5,4 prosent. Veibredden utvides fra cirka 6 til 9 meter, og veistandarden heves til klasse H1. Det skal også etableres ny kjettingplass og bygges en separat gang- og sykkelvei, noe som vil gi bedre sikkerhet for både myke trafikanter og bilførere.
Tidsplan
- Kontrakter lyses ut sommeren 2025
- Kontraktstildeling vinter/vår 2026
- Byggestart planlagt til våren 2026