Elektriske kjøretøy med drivstoffdrevet rekkeviddeforlenger kan fungere som en midlertidig løsning mens helelektriske lastebiler skaleres opp og ladeinfrastruktur bygges ut.
Rekkevidde på 650-800 kilometer
Den nye lastebilen, kalt Extended Range Electric Vehicle (EREV), vil bli testet av DHLs Post & Parcel Germany-divisjon fra februar 2025 for pakketransport mellom Berlin og Hamburg. Generatoren erstatter en batteripakke, noe som gir reserveenergi og en potensiell rekkevidde på 650 til 800 kilometer. Kjøretøyet kan fylles på en hvilken som helst konvensjonell bensinstasjon, og har en elektrisk drivlinje med en 230 kW motor og en 120 kW bensindrevet generator.
Utslippskutt på 80 prosent
Dette samarbeidet mellom Scania og DHL representerer en pragmatisk løsning for å redusere CO2-utslippene med mer enn 80 prosent og gjøre logistikken mer bærekraftig. Tobias Meyer, administrerende direktør i DHL Group, understreker viktigheten av slike midlertidige løsninger for å oppnå betydelige reduksjoner i klimagassutslippene på kort sikt. Christian Levin, administrerende direktør i Scania, påpeker at fremtiden er elektrisk, men påpeker at perfekt kan ikke være det godes fiende slik at vi ikke når målet. Han mener derfor at det er nødvendig med pragmatiske løsninger for å nå målet om full elektrifisering av tungtransport.
Testes ut i Tyskland
Den nye elektriske lastebilen er en 10,5 meters containerbil med tre akslinger, bygget på et G-chassis, og har en maksimal vogntogvekt på 40 tonn. Den har en lastekapasitet på ca. 1 000 pakker og kan trekke tilhenger med et ekstra vekselflak. Lastebilen skal brukes og testes i hub-til-hub-transport fra pakkesenteret i Ludwigsfelde utenfor Berlin til tilsvarende anlegg ved Hamburg.
Scania og DHLs samarbeid om EREV viser hvordan innovative løsninger kan bidra til en mer bærekraftig logistikk, samtidig som de reduserer avhengigheten av fossile drivstoffer og fremmer overgangen til elektrisk transport.