Konkurransen omfatter etablering, drift og vedlikehold av ny døgnhvileplass for tungtransport langs den åtte mil lange strekningen nord i Vestland. 

Frist for prekvalifisering er 18. mars kl. 12:00. Frist for å levere tilbud er 7. mai kl. 12:00. 

Tilbudskonferansen finner sted 26. februar kl. 12:00 på Teams.

Det er aktuelt å inngå kontrakt med en privat aktør/leverandør. Statens vegvesen legger opp til en ordning med betaling for årlig leie. 

Dette er kravene til døgnhvileplassen 

– Det er behov for mellom 10 og 20 oppstillingsplasser på strekningen. Vi krever at anlegget må ha servicebygg med toalett og dusj, sier prosjektleder Oddvin Hov i Statens vegvesen. 

Kjøreavstanden fra E39 til døgnhvileplassen skal være maksimalt én kilometer. 

Det vil bli etablert ladeinfrastruktur for tungbil. 

Hvorfor døgnhvileplass? 

Målet med denne anskaffelsen er å gi et bedre tilbud til tungtransportsjåfører som skal gjennomføre normal døgnhvile, redusert ukehvile (maks 45 timer) eller ta pauser (45 minutter) innenfor regelverket om kjøre- og hviletid. 

Kjøre- og hviletidsreglene pålegger sjåfører som kjører tunge biler å ta pauser og hvile tilstrekkelig lenge til å få en normal søvnperiode. 

Uthvilte sjåfører er trygge sjåfører. Trygge sjåfører er oppmerksomme sjåfører som bidrar til bedre trafikksikkerhet for oss alle, i tråd med nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken. 

Statens vegvesen ønsker å være en ansvarlig vegeier for alle trafikanter. 

Å legge til rette for at tungtransportsjåfører kan ta sin lovpålagte døgnhvile, er en del av dette samfunnsoppdraget. 

Når skal døgnhvileplassen åpne? 

Statens vegvesen ønsker å signere kontrakt før sommeren 2025, og åpne døgnhvileplassen innen 1. mars 2026. 

Avtaleperioden gjelder i utgangspunktet i 10 år, med opsjon for leietaker til å forlenge avtalen med 1 + 1 år, til totalt 12 år. 

Statens vegvesen har døgnhvileplasser over hele landet. Oversikten finner du her