Det er  Bergensavisen (BA) som var først ute med saken. 

Veivesenet planlegger å starte det femårige oppgraderingsarbeidet i Lærdalstunnelen i 2026.

Arbeidet vil medføre lange nattestengninger, med trafikk kun tillatt på dagtid. Det planlegges også kolonnekjøring på enkelte strekninger. Stengningen forventes å presse mer trafikk over Hardangervidda (riksvei 7) og Haukeli (E134), ettersom E16 via Lærdal er en viktig forbindelse mellom øst og vest. Filefjell (E16) og Hemsedal (riksvei 52) er populære ruter for tungtransport, men økt trafikk kan føre til betydelige utfordringer for sjåførene.  

Frykter at stengingen blir «dråpen som får begeret til å flyte over» 

Regionleder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Jan Ove Halsøy er bekymret over situasjonen.  

– E16 over Filefjell er den mest forutsigbare fjellovergangen i Sør-Norge – kanskje i hele landet. Når Lærdalstunnelen stenger, forsvinner denne forutsigbarheten, advarer Halsøy overfor BA. 

Han frykter at stengingen blir «dråpen som får begeret til å flyte over» for sjåfører som allerede har slitt med hyppige tunnel- og veistengninger på E16.  

– Med den store sjåførmangelen vi har i dag, kan dette raskt utvikle seg til et samfunnsproblem hvis vi ikke får nye sjåfører inn i bransjen, sier Halsøy til nyhetsstedet. 

NLF får også støtte fra Stig Fjeldstad i Transport og logistikkforbundet. 

– Flere sjåfører sier dette blir «spikeren i kisten». Daglig passerer 2000 kjøretøy tunnelen, hvorav 26 prosent er tungtransport. – Mange vurderer å slutte når arbeidet starter, sier Fjeldstad til BA. 

Kan ikke utsettes

BA har også stilt flere spørsmål til Statens vegvesen angående kritikken fra transportnæringen. Prosjektleder Susanne Svardal svarer kort:

– Veiene og tunnelene våre må vedlikeholdes og oppgraderes. En del av dette arbeidet kan ikke gjennomføres uten betydelige ulemper for trafikantene. Det er nødvendig å starte oppgraderingen av Lærdalstunnelen nå, da dette arbeidet ikke kan utsettes i flere tiår. Statens vegvesen har mange hensyn å ta, og i Lærdalstunnelen er de avhengige av lange stengningsperioder på grunn av de krevende fjellforholdene. 

FAKTA:

STENGING AV LÆRDALSTUNNELEN: 

  • Veivesenet planlegger å starte det femårige oppgraderingsarbeidet i Lærdalstunnelen i 2026. Tunnelen vil være stengt fra cirka kl. 18:00 til 06:00 i første halvdel av perioden. 
  • Oppgraderingen inkluderer sprengningsarbeid, sikring av fjellet og tekniske installasjoner. Under sprengningsfasen kan ikke utrykningskjøretøy passere. Det vurderes å slippe trafikk gjennom tunnelen et par ganger per natt etter at sprengningsarbeidet er ferdig. 
  • For å avlaste trafikken vurderes det å forsterke fergetilbudet på riksvei 13 mellom Vangsnes og Hella, samt å sette opp persontransport med båt mellom Lærdal og Aurland ved behov. 

Kilde: Statens vegvesen