I desember 2024 var snittprisen for truckdiesel på 16,16 kroner, en oppgang på 0,6 prosent fra november 2024 (16,06), ifølge tall fra Circkle K. Selv om prisen fortsatt er 1,5 prosent lavere enn i desember 2023 (16,41), signaliserer økningen at prispresset er i ferd med å gjøre seg gjeldende igjen.
Økning i fjerde kvartal
Snittprisen for fjerde kvartal 2024 endte på 15,94, som er en oppgang på 1,9 prosent fra tredje kvartal 2024 (15,65). Selv om prisene er 7,1 prosent lavere enn fjerde kvartal 2023 (17,16), er den kvartalsvise økningen en klar indikasjon på at markedet beveger seg mot høyere prisnivåer.
Lavere gjennomsnitt, men stigende trend
På årsbasis ligger snittprisen for 2024 på 16,15, en nedgang på 1,8 prosent fra 2023 (16,44). Til tross for dette har prisøkningene i desember og det siste kvartalet satt et tydelig preg på slutten av året.
Prisene øker kraftig på nyåret
Fra 31. desember 2024 til 15. januar 2025 har prisen økt fra 16,33 kroner til 17,50 kroner, en økning på 1,17 kroner eller 7,2 prosent på to uker. For å finne en tilsvarende bratt prisstigning må vi tilbake til 2022, etter invasjonen i Ukraina.
Artikkelen fortsetter under grafen.
Flere årsaker til prisstigningen i 2025
Chris Gregers, Senior Key Account Manager i Circle K, opplyser at det er flere underliggende årsaker til den prisøkningen vi ser nå.
– Først og fremst skyldes det nye sanksjoner fra USAs president Biden mot den russiske tankflåten. Storbritannia har også sluttet seg til disse tiltakene, sier Gregers.
Dette har ført til at en rekke tankskip nå ligger inaktive, spesielt på handelsruter fra Russland til Kina og India.
– Sanksjonene rammer den russiske «skyggeflåten», altså uregistrerte skip som tidligere har blitt brukt for å omgå eksisterende sanksjoner. Dette påvirker forsyningskjedene globalt, skaper tilbudsunderskudd og driver opp prisene forklarer Gregers.
Oljeprisen har steget med 7,5 prosent så langt i 2025, mens noteringsprisen på diesel har økt med omtrent 7 prosent, forteller Gregers.
Samtidig har dollarkursen økt fra 11,35 til en toppnotering på 11,52 – den femte høyeste kursen noensinne. Bare under noen intense dager under koronapandemien har dollaren vært dyrere.
Bedre rustet for utfordringer i transportnæringen
Transportnæringen har tidligere vært hardt rammet av ustabile og høye dieselpriser. For å støtte medlemmene i å håndtere disse utfordringene, tilbyr Norges Lastebileier-Forbund (NLF) flere effektive verktøy. Et viktig verktøy er en fortløpende oppdatering av dieselprisene, som gir transportbedrifter full kontroll over prisendringer og bidrar til bedre økonomisk planlegging.
I tillegg har NLF utviklet NLF Kalkyle, et økonomisk verktøy som hjelper transportbedrifter med å beregne kostnader og priser for transportoppdrag. Dette verktøyet gir en realistisk oversikt over hva det faktisk koster å drive lastebiltransport, og hjelper bedrifter med å sette konkurransedyktige og lønnsomme priser. NLF Kalkyle er en del av NLF Skolen, en opplæringsplattform som tilbyr kurs og opplæring tilpasset transportbransjen. Målet er å styrke kompetansen blant yrkessjåfører, bedriftseiere og andre ansatte i sektoren.
Et annet viktig hjelpemiddel er den kvartalsvise NLF Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport, utarbeidet i samarbeid med Statistisk sentralbyrå (SSB). Indeksen måler og dokumenterer kostnadsutviklingen i transportnæringen, og gir både transportører og kunder et pålitelig grunnlag for å justere priser i transportkontrakter basert på endringer i driftskostnadene.
Oppfordrer til tett dialog med kunden
Det er avgjørende at transportkontrakter inneholder klare reguleringsmekanismer som gjør det mulig å håndtere uforutsette utgiftsøkninger. Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, understreker betydningen av tett dialog mellom transportører og kunder, spesielt i lys av de økende dieselprisene mot slutten av 2024:
– For å sikre bærekraftig drift må lastebileierne sammen med kundene finne løsninger for viderefakturering av ekstraordinære kostnadsøkninger. Den kvartalsvise økningen er en klar indikasjon på at transportbedriftene må håndtere kostnadspresset proaktivt, gjennom samarbeid med kundene, avslutter Gravråk.
Gjennom disse tiltakene bidrar NLF til å styrke medlemmene sine og gjøre dem bedre rustet til å møte utfordringer i en stadig mer kostnadskrevende bransje.