Tiltak mot sommerkaos: NLF krever at nyttetransporten prioriteres
Statens vegvesen og flere fylkeskommuner ruster seg igjen for sommertrafikken med nye tiltak på veier og ferger. Etter flere år med kaos og gjentatte advarsler fra transportnæringen, håper myndighetene på bedre flyt. Men Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er tydelige: Tiltakene hjelper lite hvis ikke nyttetransporten får prioritet.
Med sommersesongen rett rundt hjørnet øker presset på både veier og fergeforbindelser – og historikken er dårlig. Køer, overbelastning og misnøye preget flere reisestrekninger i fjor. Nå varsler Statens vegvesen at følgebiler og trafikkdirigenter står klare på riksvei 13 ved Hardangerbrua. Digitale skilt skal varsle om kø og alternative ruter. I Nordland tar fylket grep med større ferger, bedre informasjon og videoovervåking ved kaiene.
Rammer hele verdikjeden
Tiltakene kommer etter gjentatte advarsler – og etter NLFs klare krav om fortrinnsrett for varetransporten.
– Godstransport kan ikke stå i samme fergekø som bobiler og turister. Når nyttetransporten stanses, rammer det hele verdikjeden – fra næringsliv til kommunale tjenester, sier NLF-direktør Knut Gravråk.
Han understreker at regelverket allerede åpner for å gi nyttetransporten fortrinn i særskilte tilfeller.
Forventer bedre flyt
– Det er nå det gjelder. Vi vet det er mulig – som da Ring 1 i Oslo ble stengt og godstransporten fikk bruke kollektivfelt. Det prinsippet må også gjelde for fergetrafikken i sommer, sier han.
NLF forventer at tiltakene som nå iverksettes, ikke bare bidrar til bedre flyt – men også sørger for at samfunnskritisk transport ikke nedprioriteres i møte med fritidstrafikken.
– Tiltakene må omsettes i praksis og ikke bli medieutspill eller planer på papiret. Hvis ikke nyttetransporten faktisk prioriteres, risikerer vi at årets sommer blir nok et år med ord uten handling, advarer Gravråk.