Krevende konkurranse i møte med utenlandske selskaper

- Lastebileiere fra hele landet vedtok i helga transportpolitikk som vil sikre norsk transportnæring en tryggere framtid. Vi skal styrke kampen for like konkurransevilkår, mer trafikksikre og effektive veier og en mer bærekraftig transport, sier gjenvalgt leder av Norges Lastebileier-Forbund, Tore Velten.

Transportnæringa har alltid vært preget av tøff konkurranse og norske transportbedrifter er nødt til å levere høy kvalitet til en lavest mulig pris. Forbundets første krav ved opprettelsen for 90 år siden handlet også om like konkurransevilkår. 

- Selv om kabotasjeregelverket er strammet inn, opplever fremdeles norske transportører å miste kjøreoppdrag til utenlandske lavprisselskaper. Transportkjøpere omgår og utfordrer regelverk i jakten på lavere pris. Resultatet er at norske lastebileiere som, i motsetning til sine utenlandske konkurrenter bidrar til landets beredskap og forsyningssikkerhet mister markedsandeler, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.

Landsmøtet gjentok NLFs krav om harde reaksjoner mot transportkjøpere som ikke følger sin påse- og informasjonsplikt, samt at kontrolletatene må koordinere sitt arbeid i større grad.

Bedre fabrikkgulv til næringa

NLF har lenge advart om at forfallet på fylkesveinettet gjør det svært utfordrende å sikre en trygg og effektiv transport.

- Veiene er transportnæringas fabrikkgulv, og fylkesveiene er langt ifra gode nok til å utføre arbeidet vårt på en sikker og effektiv måte, sier leder Tore Velten.

En stor andel av veiene er grusveier og dekketilstanden er ofte dårlig. Ifølge tallgrunnlaget for statsbudsjettet 2025 er det 85 prosent høyere risiko for å bli drept eller hardt skadd på en fylkesvei sammenlignet med riks- eller europavei.

- Landsmøtet vedtok et tydelig krav om at de viktigste nærings- og industriveiene bør overføres til staten og at fylkesveinettet må inn i nasjonal transportplan. Den økonomiske satsingen på fylkesveiene må økes og det er de viktige næringsveiene og mest rasfarlige veiene som må prioriteres først, sier Velten.

Administrerende direktør Knut Gravråk og leder Tore Velten i samtale med samferdselsministeren. Foto: Jan Egil Sandstad Administrerende direktør Knut Gravråk og leder Tore Velten i samtale med samferdselsministeren. Foto: Jan Egil Sandstad

Uten yrkessjåføren stopper Norge

- Uten lastebilen stopper Norge, og uten yrkessjåføren stopper lastebilen. I årene framover må vi rekruttere flere unge inn i yrket, men vi vet at også flere som i dag står utenfor arbeid kan få en god arbeidsplass ute på veien, sier Gravråk.

NAV har god oversikt over arbeidssøkende som har relevant erfaring og kompetanse til å gå inn i sjåføryrket.

- Det finnes i dag mange lokale samarbeidsprosjekter mellom NAV og NLF som har gitt svært gode resultater. Det er derimot fortsatt et stort potensial i å hente flere sjåfører blant de som i dag står utenfor arbeidslivet, og vi vil fortsette arbeidet med å få på plass et nasjonalt samarbeid mellom NAV og næringa, avslutter Gravråk.