– Transportnæringen kan ikke stå med regningen alene
Etter jordraset i Levanger er det klart at E6 vil være stengt i mange måneder. Statens vegvesen bekrefter at de vil starte arbeidet med en midlertidig vei, og NLF har fått gjennomslag for flere andre tiltak som gir næringen større fleksibilitet. Samtidig advarer forbundet om at lettelsene ikke løser de store, uforutsette kostnadene som nå rammer næringen.
Samme dag som raset skjedde, søkte NLF om dispensasjon fra kjøre- og hviletidsreglene for å sikre at transportene kunne fullføres på de lange omkjøringsrutene. Søknaden ble raskt innvilget av Statens vegvesen, og dispensasjonen er nå forlenget helt til 30. september 2025 – eller frem til E6 åpner igjen.
Også Sverige følger opp, og har innført tilsvarende dispensasjoner for transport knyttet til raset i Levanger. Dermed gjelder unntakene fra kjøre- og hviletidsreglene, samt visse krav til fartsskriver, for norskregistrerte kjøretøy som kjører i Jämtlands län med lasting og lossing i Norge.
– Stengingen rammer trafikken fra nord til sør begge veier. Våre medlemsbedrifter legger om og optimaliserer rutene, men selv med anbefalte omkjøringsveier er det ofte umulig å rekke frem innenfor gjeldende kjøre- og hviletidsregler, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF.
Uforutsette kostnader
Gravråk understreker at dispensasjonen bare løser en liten del av problemet.
– Dispensasjonen hjelper oss til å gjennomføre transporten, men den dekker ikke de store, uforutsette kostnadene slike hendelser skaper. Når veier raser, blir transporten lengre, mer krevende og dyrere. Alle transportører som er rammet bør følge opp merkostnadene og gå gjennom kontraktene for å sikre at de ikke blir stående med regningen alene. Det finnes ofte kontraktbestemmelser som fristiller transportørene for ansvar ved ekstraordinære hendelser som dette, sier Gravråk.
Han peker på at når en hovedfartsåre som E6 blir satt ut av spill, rammes hele transportkjeden, og det skaper økonomisk usikkerhet både for transportbedriftene og kundene.
Smale omkjøringsveier
Raset har sendt trafikken inn på smale fylkesveier som ikke er dimensjonert for tungtrafikk. Det er allerede meldt om flere utfordringer og ulykker, blant annet at en semitrailer kjørte i grøfta på Ekne, en av omkjøringsveiene.
– Forholdene på mange av fylkesveiene er ikke egnet for tungtrafikk. Når slike uforutsette hendelser skjer, blir sårbarheten tydelig. Dette viser igjen behovet for bedre vedlikehold og oppgradering av alternative traseer, ellers risikerer vi flere ulykker, sier Gravråk.
Ny midlertidig vei på gang
Statens vegvesen har nå bekreftet at det vil ta mange måneder å gjenoppbygge E6 gjennom rasområdet. Etter tydelig press fra NLF og andre aktører i næringslivet har Vegvesenet derfor besluttet å starte arbeidet med en midlertidig vei forbi rasstedet umiddelbart.
– At det vil ta måneder før E6 kan åpnes igjen understreker alvoret. Derfor er det helt avgjørende å få på plass en midlertidig omkjøringsvei så raskt som mulig, sier Gravråk.
I tillegg har NLF fått gjennomslag for modulvogntog på strekningen Ronglan–E6 via fylkesvei 6854, noe som vil lette logistikken. Forbundet krever også at ferjesambandet Flakk–Rørvik gjøres gratis for godstransport, at næringstransport prioriteres, og at kapasiteten styrkes så lenge E6 er stengt.
Samferdselsministeren lover ressurser til opprydding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har befart rasområdet og kaller hendelsen dramatisk.
– Jeg forstår godt utryggheten dette skaper. Jeg kan forsikre om at det ikke skal stå på verken penger eller ressurser for å gjenopprette E6 og jernbanen. Arbeidet er allerede i gang i samarbeid med Statens vegvesen og Bane NOR, sa Nygård etter å ha vært på rasstedet.
Gravråk mener at de samme prinsippene også må gjelde transportnæringen:
– Når ministeren lover at det ikke skal stå på penger for å reparere infrastrukturen, forventer vi at det også legges til rette for at transportbedriftene kan håndtere de ekstra belastningene slike hendelser fører med seg. Transportnæringen kan ikke stå med regningen alene, sier han.