I tråd med løftet i statsbudsjettet for 2025 har Statens vegvesen kunngjort en rammeavtale på inntil 2,2 milliarder kroner med en mulig varighet på åtte år. Kontrakten vil være åpen for både nasjonale og internasjonale aktører, med søknadsfrist 21. mars. 

Prosjektet som knytter landet sammen 

Arna–Stanghelle er en viktig del av hovedkorridoren for transport mellom Bergen og Oslo og binder landet sammen fra vest til øst. Prosjektet omfatter både ny vei og jernbane. I dag er strekningen preget av lav standard, uforutsette stenginger, tunneler med stort vedlikeholdsbehov og skredutsatte områder. 

– Det er viktig for regjeringen at vi kommer i gang med Fellesprosjektet Arna–Stanghelle. Nå skal vi øke trafikksikkerheten, skape mer forutsigbar transport og øke kapasiteten for godstransport på bane. Prosjektet vil også redusere reisetiden for de som bruker vei og jernbane, sier Nygård. 

Forutsetter Stortingets godkjenning 

Oppstart av fellesprosjektet forutsetter Stortingets tilslutning til kostnadsrammen for prosjektet og delvis bompengefinansiering. Samferdselsdepartementet vil legge fram saken for Stortinget i løpet av våren 2025. 

Utlysningen er en avropsbasert rammeavtale, og størrelsen på kontrakten vil avhenge av bestillinger fra fellesprosjektet i avtaleperioden.