To hurtigladere med i alt fire ladeplasser ble nylig satt i drift på Circle K E6 Vinstra. Hver ladeplass leverer inntil 400 kW.
– Dette er noe kundene våre har etterspurt, og jeg er veldig glad for at vi nå har disse laderne på plass. Og for oss her på Vinstra er det selvsagt ekstra stas at vi ble første Circle K-stasjon med tungbillader i Norge, sier en fornøyd daglig leder på Circle K E6 Vinstra, Hanne Skårvold-Vang.
Hun forteller at Circle K E6 Vinstra er en travel stasjon, med mye trafikk fra både yrkessjåfører, turister og fastboende.
Også kundene ser ut til å være fornøyd med det nye tilbudet.
– Det er ofte litt knot å skulle lade på personbilladerne når man kommer med et stort vogntog.
Det forteller Bjørnar Nilsen-Furuvoll som kjører for Ruuds Transport AS. Han er innom de nye laderne for å lade bilen på vei til Åndalsnes.
– De nye tungbilladerne her på Vinstra er derfor helt supre. Her kan jeg kjøre rett opp til laderne, uten å komme i konflikt med hverken fotgjengere eller personbiler. Jeg gleder meg til at Circle K får opp slike ladere på enda flere stasjoner, forteller han.
Lover flere ladere for tungbil
Anders Kleve Svela, som leder E-Mobility-enheten i Circle K Norge, konstaterer at endelig er de første tungbilladerne på plass i Norge. Vi har hatt tungbilladere i Sverige i et par år allerede, og nå er det endelig de norske stasjonene sin tur. Han lover at Vinstra ikke blir den eneste stasjonen som får tungbilladere.
– Selv om det fortsatt er flest lastebiler som bruker diesel på norske veier, er det stadig flere som velger elektrisk lastebil. Vi vet også fra medlemsundersøkelser i NLF at mange vurderer dette fremover. Da er det viktig at vi i Circle K kan tilby et godt ladenettverk også for tungbil. Vi skal definitivt bygge flere ladeplasser for denne type kjøretøy. Allerede i løpet av vinteren åpner det flere stasjoner med egne tungbilladere. De fleste kommer i Østlandsområdet, men også stasjoner andre steder i landet vil få tungbilladere etter hvert, sier han.
Mer enn 1000 ladere langs veien
Circle K er en av de mest offensive utbyggerne av tungbilladere Norge, fortsetter Svela. Vi har nå godt over 1000 ladere fordelt på om lag 120 stasjoner. På et tyvetalls av disse finner man ladere hvor det er praktisk mulig å lade tungbil, selv om laderne strengt tatt er ment for personbil.
– Vårt mål er å etablere et ladetilbud som dekker behovet som er i det norske markedet, også for tungbil. Da er det viktig å ha ladere hvor ikke bare er mulig å lade tungbil hvis man legger godviljen til, men også ladere som faktisk er dedikert for tungbil. Dette innebærer muligheten for gjennomkjøring, slik man er vant med når man fyller diesel. Tungbillading er best når man slipper å rygge, sier han.
De nye tungbilladerne er svært enkle i bruk, enten med betalingskort direkte på laderen, appen Circle K Charge, ladebrikke eller firmakort for registrerte kunder. Det er også mulig med Autocharge. Kort fortalt, så fungerer laderne helt likt som resten av laderne i Circle K sitt nettverk. Enklere blir det ikke avslutter Svela.