Volvo FH16 drevet av den nye 17-liters Euro 6-motoren. Den er utviklet for å ta på seg krevende transportoppdrag og leveres med tre effektnivåer; 600 hk, 700 hk og 780 hk.  

Stolt 

I en pressemelding skriver selskapet at dreiemoment er økt til henholdsvis 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. De høyere effekt- og dreiemomentnivåene skal gi raskere motorrespons, bedre kjøreegenskaper, maksimal produktivitet og forbedret drivstoffeffektivitet. 

 – Jeg er stolt over å presentere vår nye motor. Den er virkelig et mesterverk og resultatet av ingeniørkunst i verdensklasse. Versjonen med 780 hk er den sterkeste motoren i bransjen. Når du kjører opp bratte bakker med full last, har du ikke lyst til å sette deg fast med for lite dreiemoment og effekt. Derfor har vi vært opptatt av å gjøre D17-motoren veldig kraftig, pålitelig og responsiv. For kundene våre betyr dette å få jobben gjort raskere med forbedret drivstoffeffektivitet, sier Marcos Weingaertner, produktsjef hos Volvo Trucks. 

 KOMMER SNART FOR SALG: Salgsstart for Volvo FH16 med den nye motoren er i midten av 2024. Foto: Volvo Trucks KOMMER SNART FOR SALG: Salgsstart for Volvo FH16 med den nye motoren er i midten av 2024. Foto: Volvo Trucks

Sertifisert for biodrivstoff 

Den nye D17-motoren er sertifisert for å kjøre på HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) i alle effektklassene. Versjonen på 700 hk er også sertifisert for å kjøre på 100 % biodiesel (B100). Girkassen er oppdatert for å håndtere opptil 3800 Nm, og den interne effektiviteten i girkassen er ytterligere forbedret på versjonene med 3000 Nm og 3400 Nm. 

 – Jeg er sikker på at kundene og sjåførene vil sette pris på den høyere motorbremseeffekten og muligheten til å kjøre på HVO og biodiesel. D17 er en fabelaktig motor for en fabelaktig lastebil, og alle våre kunder som stoler på Volvo FH16 i sitt daglige arbeid vil nå ha hjelp fra et enda kraftigere verktøy, sier Marcos Weingaertner. 

 Salgsstart for Volvo FH16 med den nye motoren er i midten av 2024. Produksjonsstart er planlagt i andre halvdel av 2024 for europeiske markeder og Australia. 

BIODRIVSTOFF: Den nye D17-motoren er sertifisert for å kjøre på HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) i alle effektklassene. Foto: Volvo Trucks BIODRIVSTOFF: Den nye D17-motoren er sertifisert for å kjøre på HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) i alle effektklassene. Foto: Volvo Trucks