NLF

Nytt fra NLF uke 38, 2022

Det ble i forrige uke et vellykket digitalt medlemsmøte med direktesending fra gamlebyen i Fredrikstad. Statsråden fikk svart på en rekke spørsmål rundt budsjettkuttene, og NLFs ledelse fikk fremmet hva de mener er viktig å prioritere i en tid med mindre penger til vei. 

BESØK AV STATSRÅDEN: Digitalt medlemsmøte med sending fra gamlebyen i Fredrikstad. BESØK AV STATSRÅDEN: Digitalt medlemsmøte med sending fra gamlebyen i Fredrikstad.

Månedens digitale medlemsmøte ble holdt i gamlebyen i Fredrikstad den 14. september. 

Under dette møtet ble søkelyset rettet mot budsjettkutt og hva det vil bety for transportbransjen. Samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård var til stede for å besvare på nettopp dette. I tillegg var hele NLFs forbundsstyre til stede under møtet.   

Dersom du ikke fikk med deg denne sendingen, kan du se det hele i opptak her

Økte anmeldelser på skimming av kort

Øst politidistrikt har mottatt en rekke anmeldelser på bensinkort/kredittkort som er blitt utsatt for skimming av pumpeautomater på ulike bensinstasjoner. 

– Bensinstasjoner på aksen E18/E6 gjennom Romerike, Follo og Østfold er særlig utsatt, forteller politioverbetjent i Øst politidistrikt, Jan Kevin Brunvoll. 

Han forteller videre at det nye er at pumpeautomater for truckdiesel også er utsatt.  

– Dette skyldes formentlig at det tar lengre tid for lastebilfirmaer å oppdage at kortene har blitt misbrukt. Det vi ser, er at de kortene som er blitt utsatt for skimming/kopiering, blir kun benyttet til å fylle drivstoff, sier Brunvoll. 

– Bør anmelde alle slike saker 

Nå oppfordrer han samtlige drivstoffleverandører til å gå igjennom sine rutiner og holde et årvåkent øye med automatene for å unngå denne type kriminalitet.  

– Lastebilsjåfører oppfordres til å undersøke automatene både visuelt og ved å «røske» i området for kortavlesing/tastatur. Vær oppmerksom på at hele paneler (tastatur, kortleser og rammen rundt skjermen) kan være montert utenpå den ekte delen av automaten, forklarer Brunvoll.   

Til slutt mener han at alle avvik, eller forsøk på svindel/skimming bør anmeldes til politiet så snart som mulig.  

– Oppdager dere flere tilfeller på kort tid, kan dere kontakte meg direkte, avslutter Brunvoll. 

Økning: Politiet Øst melder om en økning i skimming av kort ved flere bensinstasjoner. Nå oppfordrer de samtlige drivstoffleverandører til å gå igjennom sine rutiner og holde et årvåkent øye med automatene for å unngå denne type kriminalitet. Foto: Adobe Stock Økning: Politiet Øst melder om en økning i skimming av kort ved flere bensinstasjoner. Nå oppfordrer de samtlige drivstoffleverandører til å gå igjennom sine rutiner og holde et årvåkent øye med automatene for å unngå denne type kriminalitet. Foto: Adobe Stock

Nok en påminnelse om Automessen på Lillestrøm 

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) begynner å bli klar for å delta på Automessen på Lillestrøm. Nordic Logistics Association (NLA) og NLF inviterer til jubileumskonferanse og utstilling med ett stjernespekket lag fra samferdselssektoren og det nyeste innen teknologi og bærekraft. Du er invitert til begge deler, og programmet er så og si spikret. 

NLF sin stand blir å finne i hall B med nummer B01-25. Her vil det bli flott utstilling og det som er sikkert, er at Europas første lastebil som kjører på Power-to-X drivstoff bli stilt ut på Circle K sin stand. Lastebilen er utviklet og produsert av bilprodusenten Geely, og motoren drives av ren e-metanol. 

For påmelding og program, klikk her

Europas første lastebil som kjører på Power-to-X drivstoff bli stilt ut på Circle K sin stand Europas første lastebil som kjører på Power-to-X drivstoff bli stilt ut på Circle K sin stand

Ingen mangel på vinterdekk

NLF kan forsikre alle medlemmer om at det er nok vinterdekk til årets sesong. Krigen i Ukraina har ført til begrensninger i forsyningskjeden, men Dekkmann har tatt grep. 

Som følge av krigen i Ukraina har det ved flere anledninger blitt uttrykket frykt for at det skal bli mangel på vinterdekk den kommende sesongen. Grunnen til det er at majoriteten av vinterdekkene som kjøpes inn i Norge, produseres i Russland. Som følge av at det er satt inn en rekke sanksjoner mot landet, produserer ikke lenger norske dekk der.  

 – Det at det blir dekkmangel, stemmer likevel ikke helt. I alle fall ikke når det kommer til lastebildekk. Flere leverandører tok tidlig grep for å unngå akkurat dette. For våre medlemmer er det derfor ingen grunn til bekymring. Norges Lastebileiers-Forbund (NLF) samarbeider med Dekkmann, som har kjøpt inn et stort lager, og kjører gode kampanjepriser for våre medlemmer, forsikrer markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud. 

Dette bekrefter også flåtesjef i Dekkmann, Milan Keckes, overfor Lastebil.no. 

 –  Dekkmann har tatt forhåndsregler og er godt forberedt på å levere vinterdekk til lastebil. Våre lagre er fulle av lastebildekk, bekrefter Keckes. 

Nå er Keckes glad for at de kan gi forutsigbarhet for NLFs medlemmer ut året.  

 – Vi vet at lastebilnæringen allerede sliter grunnet økte kostnader og at marginene presses. Derfor forlenger vi kampanjen på dekkpakker til lastebil, til å gjelde fram til 1.desember. Oppsummert betyr det at vi tilbyr dekk og gir prisgaranti på lastebildekk, forklarer Keckes. 

Trykk her, for å se tilbudet fra Dekkmann

NLFs kompetanseturné har startet - meld dere på!

NLF har startet sin kompetanseturné med kurs over hele landet. Dette er et eksklusivt for NLF-medlemmer. Finn ditt nærmeste kurs, og melde deg på!

Norges Lastebileier-Forbund sparker i gang kompetanseløftet med å dra ut på en storstilt kompetanseturné.

Nå er det Nord-Norge som står for tur, og første kurs starter i Tana, den 3. oktober. Gjennom høsten vil NLF ta for seg hele landet, og tilby kurs og opplæring til alle medlemmer som ønsker det. Oversikten over hvor og når kursene skal holdes, finner du nederst i saken.

Man kan velge mellom følgende kurs: 

  • NLF Kalkyle kurs
  • Fair Transport
  • Kjøre og hviletid / Arbeidstid
  • Regnskap og Finans
  • Forsikring
  • Transportavtalen

Det vil være tre kurs som foregår i parallelle sesjoner i tillegg til hjelp/bistand i pålogging på lastebil.no og NLF appen. 

Kurset er gratis for NLF medlemmer.

Til sammen skal det holdes 102 kurs fordelt på 34 byer. 

For påmelding og kursdager, trykk her. 

Trafikksikkerhetsutviklingen 2021

Rapporten om Trafikksikkerhetsutviklingen 2021 er oppdatert. Dette er et dokument som oppdateres årlig og som omfatter:

 

  • Omtale om hvordan vi ligger an i forhold til ambisjonen i Nasjonal transportplan for redusert antall drepte og hardt skadde.
  • En mer utdypende omtale av endringer i ulykkesbildet over tid.
  • Omtale av hvordan vi ligger an i forhold til tilstandsmålene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei.
  • Utvikling i drepte og hardt skadde per fylke og per storbyområde (utdypet i vedlegg).

Last ned hele rapporten her

Høye strømpriser: – Hva kan vi forvente av strømmarkedet i vinter, og hva bør vi gjøre?

Sør-Norge har hatt høye strømpriser lenge, og nå har også prisene i midt og nord begynt å øke. Hva kan vi forvente framover, og hvilke valg bør du gjøre nå?

– Den klare forventningen er at strømprisene forblir høye, sier Ina Therese Marås, som er kraftanalytiker på krafthandelsavdelingen til Fjordkraft.

Lite vann i reservoarene

– I Sør-Norge er fyllingsgraden i vannreservoarene på et historisk lavt nivå, og dette kan gi en utfordrende situasjon til vinteren og våren dersom det ikke kommer store nedbørsmengder de nærmeste ukene. Reservoarene ligger i stor grad i høyden, og fra senhøsten kommer nedbøren her som snø forklarer Marås. – I fjor ble vi «reddet» av en ekstremt våt og vindfull oktober, men det er jo ikke sikkert vi er like «heldig» i år.

For Midt og Nord-Norge har situasjonen vært annerledes det siste året. Nå forventes prisene å stige også her.

– Vi forventer at prisene her stiger opp mot 70-100 øre per KWh. Produsentene i Nord-Norge og Sverige øker vannverdiene nå når det er mindre risiko for å tape vann. Bedre vær, kaldere temperaturer og fyringsbehov, lavere fyllingsgrad og mindre vindkraft fra Sverige er blant årsakene til stigende strømpris i nord.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lav vannstand! Lav vannstand!

Politiske forhold påvirker

I tillegg til lave fyllingsgrader, er markedet preget at politiske prosesser og forhold. Dette gjør det vanskelig for kraftanalytikerne å komme med klare spådommer om fremtidig prisutvikling.

– Russlands invasjon av Ukraina har sendt gassprisene til himmels. Dette har skapt store utfordringer for kraftsituasjonen på kontinentet. Både i EU og Norge pågår det politiske prosesser for å redusere energikostnadene for bedrifter, og resultatet av disse prosessene vil påvirke prisen. I EU vurderes for eksempel ulike former for pristak. De tiltakene som kommer vil påvirke strømprisen, og derfor er det vanskelig å komme med klare forventninger til fremtidig strømpris. I tillegg har vi økende andel vindkraft i systemet. Dette bidrar til økte prissvingninger fra dag til dag, basert på hvor mye det blåser på kontinentet, sier Ina Therese Marås.

Hvilken strømavtale bør du velge nå?

Jørgen Daae er produktsjef for Fjordkraft Bedrift, og har en klar anbefaling når det kommer til valg av strømavtale.

– Jeg anbefaler forvaltningsavtaler, der deler av forbruket er prissikret. Dette sikrer deg en jevnere og mer forutsigbar strømpris, med mindre prissvingninger fra dag til dag og mellom timer enn spotprisavtaler. I perioder med høye priser slik som nå, ser vi også at disse avtalen er vesentlig billigere enn spotpris. Så langt i år har våre bedriftskunder med forvaltningsavtaler spart over 750 millioner sammenlignet med spotpris, forteller Daae.

Som NLF-medlem har du tilgang til flere ulike forvaltningsavtaler, med ulik risikoprofil. I dagens marked anbefaler vi NLF Forutsigbar eller NLF Kraftforvalting90. Ta gjerne en prat med en av våre rådgivere, så hjelper de deg å finne den beste strømavtalen for din bedrift.

Smarte strømsparetiltak 

Fjordkraft har mange smarte tips for en mer effektiv energihverdag, både på kort og lengre sikt.

Enkle tips som du kan iverksette allerede nå er å senke innetemperaturen og planlegge for et jevnest mulig energiforbruk, for å unngå effekttopper. Mer langsiktige tiltak kan være å bruke et system for energioptimalisering eller installere solceller. Kontakt en energirådgiver hos Fjordkraft for å høre mer om mulighetene!

Beredskapsøvelse i Kongsbergtunnelen på E134

Onsdag 21. september skal Statens vegvesen og nødetatene øve for å bli bedre rustet til å håndtere hendelser i Kongsbergtunnelen. Tunnelen blir stengt mellom kl. 09.00 og 14.00.

Det er ofte hektisk og mange involverte ved en beredskapsøvelse i tunnel. (Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen / Hanne Louise Løver Thon) Det er ofte hektisk og mange involverte ved en beredskapsøvelse i tunnel. (Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen / Hanne Louise Løver Thon)

Mens beredskapsøvelsen i Kongsbergtunnelen pågår, kommer utrykningskjøretøyene til å kjøre med blålys, og det kan komme røyk ut av tunnelen mot Notodden, i Tislegård-området.

Mens tunnelen er stengt, er det omkjøring om fylkesveg 40 og 286. Det betyr at mesteparten av omkjøringstrafikken kommer til å gå gjennom Kongsberg sentrum, noe som kan føre til kø.

Omkjøringen er skiltet. Trafikantene oppfordres til å følge med på skiltingen og vise hensyn. 

Øvelse gjør mester

Statens vegvesen holder jevnlig beredskapsøvelser i riksvegtunneler sammen med nødetatene.

Hovedformålet med slike øvelser er å holde nødetatene oppdatert på den aktuelle tunnelen og sikkerhetsutstyret i den, trene samhandling og kommunikasjon, og øve ferdigheter og innsats.

I Kongsbergtunnelen blir det gjennomført en såkalt fullskalaøvelse. Det betyr at øvelsen foregår inne i tunnelen der det spilles ut et planlagt scenario. Et slikt scenario kan for eksempel være en kjedekollisjon, forbikjøringsulykke, brann i kjøretøy eller motorhavari.

– Siden øvelsen skal være så realistisk som mulig, kan vi av hensyn til deltakerne ikke avsløre hva det planlagte scenarioet i Kongsbergtunnelen er, sier Hanne Løver Thon, praktisk tunnelforvalter i Statens vegvesen.

– Hensikten med slike øvelser er at nødetatene skal bli bedre rustet til å håndtere en reell hendelse i tunnelen på en effektiv og trygg måte, sier hun.

Deltakerne

Disse er med på Statens vegvesens øvelse i Kongsbergtunnelen på E134 onsdag 21. september:

  • Kongsberg brann og redningstjeneste
  • Prehospitale tjenester Vestre Viken
  • Sør-Øst politidistrikt
  • 113-sentralen
  • Vegtrafikksentralen sør
  • Sør-Øst 110
  • Sør-Øst 112