NLF

Nytt fra NLF uke 34, 2024

Det er fremdeles flere medlemmer som ikke har byttet ut sine gamle røde løyver. Dersom du vil unngå opptil 60 000 kroner i bot, må disse byttes ut innen 1. januar 2025. Nå begynner det å haste. 

Selv om du bare kjører i Norge, må du bytte ut de røde løyvene. Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Det er feil! Lastebileiere som kun har transport i Norge, må også ha fellesskapsløyve fra nyttår.

  • Sett i gang prosessen allerede nå. Når det nærmer seg jul, kan det bli lang ventetid.
  • VIKTIG: Husk at når du mottar nytt fellesskapsløyve, blir det gamle umiddelbart ugyldig. Ta derfor med deg det nye i bilen med en gang du får det. 

Du trenger også blant annet en fersk politiattest både på deg selv og firmaet. Videre må også ha attest fra skatteetaten. Aksjeselskapene må legge ved politiattest for styreleder. Når du mottar nytt fellesskapsløyve, må du sjekke utløpsdatoen. For eksempel, hvis du har meldt nasjonale løyver tapt, får du kun nytt fellesskapsløyve til 1. januar 2025.

 

Nå er det mange skolebarn på veien - kjør forsiktig!

Skolestart er rett rundt hjørnet, og vi minner om å være ekstra varsomme i trafikken! Barn på vei til og fra skolen trenger ekstra beskyttelse, så husk å senke farten, følge trafikkreglene og være spesielt oppmerksom på blindsonene. 

La oss alle bidra til en trygg skolevei og sørge for at våre yngste trafikanter kommer trygt fram! 

NLF, i samarbeid med If, har produsert nye filmer til Venner på veien-kampanjen. Målet er å lære barna mer om hvordan de skal forholde seg til store lastebiler i trafikken. Budskapet til barna er: Stopp, se og vink før de krysser veien. For alle yrkessjåfører som er på veien og ser barn som vinker til dem, er det viktig at dere vinker tilbake, slik at barna vet at dere har sett dem.

 

Vel blåst Arendalsuke

Arendalsuka er over for denne gang, og selv om meningene om uken har vært mange og varierte, har det vært nyttig for NLF å delta for å få frem sine synspunkter.

Det tradisjonelle medlemsmøtet hos Bertel O. Steen på Stoa var godt besøkt, med sterke bidrag fra blant andre statssekretær Cecilie Kroglund samt representanter fra Nye Veier AS og Statens vegvesen.

Det mest omdiskuterte innlegget på medlemsmøtet var kanskje Bodil Rønning Dreyers innlegg. Hun er direktør for divisjon Trafikant- og kjøretøy i Statens vegvesen og vakte oppsikt med både sitt innlegg og lekkasjer fra høringen om økte vekter og dimensjoner.

Ifølge de siste opplysningene peker etaten i retning av å konkludere med at følgende normale vogntog med en lengde på 19,5 meter er aktuelle:

  • Vogntog med 3-akslet lastebil og 3-akslet slepvogn kan øke totalvekten fra 50 til 54 tonn.
  • Vogntog med 4-akslet lastebil og 3-akslet slepvogn kan øke totalvekten til 54 tonn.

Dreyer nevnte videre at Statens vegvesen har vurdert å øke vekten for 3-akslede biler fra 26 til 28 tonn, men har konkludert med å beholde dagens ordning med to tonn ekstra for nullutslippsbiler. Dette betyr at det ikke vil være mulig å tillate 28 tonn for vanlige fossile 3-akslede lastebiler.

Hvis dette stemmer, mener NLF at det er uakseptabelt. Når nullutslippsbiler får to tonn ekstra, bør fossile biler ha samme mulighet. En økning på to tonn vil gi en langt større miljøgevinst enn å tildele denne fordelen kun til elbiler. Næringen ønsker å bidra til det grønne skiftet, men da må de også ha de nødvendige verktøyene. To tonn ekstra, kombinert med bruk av biodrivstoff, er våre beste kortsiktige bidrag. Derfor vil NLF fortsette å kjempe for en vekst fra 26 til 28 tonn for alle biler.

NLF vil følge opp denne saken.

 

Hold av datoene!

NLF Lederforums styre planlegger i disse dager årets høstseminar, til Volvo i Gøteborg.

Avreise vil være ettermiddag/kveld torsdag 10. oktober, fabrikkbesøk hos Volvo fredag 11. oktober samt sosialt samvær lørdagen og hjemreise søndag 13. oktober.

Mer informasjon vil komme når mer detaljer er på plass – men hold av datoene allerede nå!

 

Hva er best av hydrogen og batterielektriske lastebiler?

Espen Martinsen, adm. dir. i Telmark Bilruter, forklarer i denne kronikken hvorfor batterielektriske lastebiler er mye smartere enn å bygge ut hydrogeninfrastruktur.  

Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

 

Spenn setebeltene – det er klart for Norske Truckers

NLF har gleden av å fortelle at «Norske Truckers» vil ha sesongstart denne høsten på Viaplay. 

Datoen er ikke endelig satt, men NLF kommer tilbake til det når den er bekreftet. her får du møte gode ambassadører for transportnæringen som viser frem sin hverdag som lastebilsjåfør til seerne.

 

Gasum åpner ny fyllestasjon for flytende biogass

Gasum fortsetter sin satsing på bærekraftig transport med åpningen av nok en fyllestasjon for flytende biogass på Økrisletta 1, Skui. Denne toppmoderne stasjonen blir den syvende i rekken og markerer seg som den største av sitt slag i hele Norge.

Etter to ukers testperiode er Gasum nå klare til å informere om at stasjonen på Skui i Bærum nå er offisielt åpen.

– Med denne stasjonen dekker vi behovet vest for Oslo. Nå kan enda flere i Asker og Bærum velge miljøvennlig drivstoff. Anlegget er ledd i arbeidet med etableringen av en grønn korridor mellom Oslo og Bergen, sier Jogeir Munkeby, talsperson for Gasum.

Stasjonen har i dag 2 LBG dispensere med mulighet til å utvide til en tredje dispenser etter hvert. I tillegg er det 1 CBG dispenser. Med CBG stasjonen vi allerede har på Rud er det nå lagt godt til rette for både LBG og CBG. Prislappen er 30 millioner kroner og den er etablert med støtte fra Enova.

Denne strategiske utvidelsen er en del av Gasums ambisiøse plan om å gjøre biogass lett tilgjengelig over hele landet. Per i dag er det totalt 10 fyllestasjoner for flytende biogass i Norge.

 

Vianor med eksklusivt tilbud til alle medlemmer

Som NLF Medlem har du kjempegode betingelser hos oss i Vianor. Sikre høstens levering ved å gjøre din bestilling nå.