Nå nærmer det seg med stormskritt – NLFs landsmøte på Storefjell! Vi gleder oss stort til å samle hele NLF-familien for å feire 90 år som forbund, medlemsdemokratiet – og stake ut veien videre. Det er rekordpåmelding, og det er bare å glede seg til faglig påfyll, sosialt samvær og feststemning.
Feiringen skjer fra 12.–15. juni.
Når Norges Lastebileier-Forbund fyller 90 år, markeres det med et utvidet og innholdsrikt landsmøte på Storefjell Høyfjellshotell. I snart et århundre har forbundet kjempet for rettferdige rammevilkår, økt sikkerhet, miljøansvar og yrkesstolthet i bransjen. Nå skal en sprek 90-åring feires – med stil!
NLF ønsker velkommen til fagdagene på landsmøtet!
Fagdagene går av stabelen torsdag ettermiddag og fredag formiddag, og programmet er klart. Det blir parallellsesjoner, inspirerende foredrag, kurs og panelsamtaler – og deltakerne får mulighet til å sette sammen sitt eget fagprogram ut fra interesser og behov.
Her er timeplanen:
TINEs bruk av utenlandske transportører er et tillitsbrudd mot norske transportører og undergraver hele prinsippet om et bærekraftig og ansvarlig næringsliv i Norge. Det mener Norges Lastebileier-Forbund (NLF), som nå retter kraftig skyts mot det norske meierikonsernet.
I snart 90 år har NLF kjempet for norske lastebileieres rammevilkår, og kampen mot sosial dumping og ulovlig kabotasje har vært en av grunnpilarene til forbundet. Nå reagerer forbundet sterkt på avsløringene om TINEs transportavtale med det danske selskapet Intercargo Scandinavia A/S – som kjører store deler av TINEs innenrikstransport.
– Dette er dypt problematisk. TINE bygger hele sin merkevare på det norske, samtidig som de outsourcer en betydelig del av sin verdikjede til utlandet. Det er et klart signal til både forbrukere og transportnæringen om at det norske ikke er så viktig likevel – i alle fall ikke når økonomien trumfer alt annet, sier NLF-direktør Knut Gravråk.
I mai mistet ti personer livet i trafikken: fire på motorsykkel, to i personbil, én i varebil, én på ATV, én fotgjenger og én syklist. En undersøkelse fra Statens vegvesen viser at seks av ti trafikanter ofte eller av og til opplever utrygge situasjoner i møte med andre trafikantgrupper. Nå ber Vegvesenet alle trafikanter om å være særlig oppmerksomme på syklister, fotgjengere og motorsyklister – grupper som er spesielt utsatt i trafikken.
Statens vegvesen og flere fylkeskommuner ruster seg igjen for sommertrafikken med nye tiltak på veier og ferger. Etter flere år med kaos og gjentatte advarsler fra transportnæringen, håper myndighetene på bedre flyt. Men Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er tydelige: Tiltakene hjelper lite hvis ikke nyttetransporten får prioritet.
Tiltakene kommer etter gjentatte advarsler – og etter NLFs klare krav om fortrinnsrett for varetransporten.
– Godstransport kan ikke stå i samme fergekø som bobiler og turister. Når nyttetransporten stanses, rammer det hele verdikjeden – fra næringsliv til kommunale tjenester, sier NLF-direktør Knut Gravråk.
Statens vegvesen har plassert E18 Retvet–Vinterbro helt i bunnsjiktet av sin prioriteringsliste. Dette får regionsjef J. Kristian Bjerke i Norges Lastebileier-Forbund til å reagere med frustrasjon og vantro – og han kaller hele prosessen en pinlig farse.
Statens vegvesen (SVV) la nylig frem sin prioriteringsliste for Nasjonal transportplan (NTP). Prosjektet E18 Retvet–Vinterbro – siste og avgjørende del av ny E18 mot Sverige – er havnet helt nede på nest siste plass.
– Dette begynner å bli en parodi. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over den totale mangelen på fremdrift, sier Johan Kristian Bjerke, regionsjef i NLF.
Arbeidet med døgnhvileplassen ved Evje, nær Setesdal trafikkstasjon, nærmer seg ferdigstillelse. Noe forsinkelse har oppstått på grunn av veiregulering, men plassen forventes klar i løpet av høsten.
Her vil det bli ladepunkter for tunge kjøretøy, tolv parkeringsplasser og moderne toalett- og dusjfasiliteter. Beliggenheten er praktisk, med kort vei til bensinstasjon, kafé og sentrum.
NLF setter pris på Statens vegvesens innsats for å øke døgnhvilekapasiteten i distriktene. Også Åmli langs Rv41 er under utvikling.
Fra 1. januar 2026 blir det krav om løyve for varebiler med tillatt totalvekt mellom 2.500 og 3.500 kg som brukes til transport mot vederlag i Norge. For internasjonal transport gjelder allerede tilsvarende krav – de trådte i kraft 1. november 2022. Vi har samlet alt du trenger å vite i én enkel oversikt!
Gebyrer for brudd på kjøre- og hviletidsreglene er ikke nytt, men i dette kurset går vi dypere inn i hvor grensene faktisk går – og hvordan selv mindre overtredelser kan påvirke selskapets risikoprofil.
Du får også en introduksjon til ERRU-systemet (European Register of Road Transport Undertakings) og viser deg hvordan utvelgelseskriteriene for kontroll fungerer, slik at du kan rette innsatsen mot det som gir størst gevinst.
At rundt 68 prosent av NLF-medlemmene har valgt forsikringsavtale med If, er ingen tilfeldighet. Det handler ikke bare om pris – det handler om trygghet, spesialtilpasning og en unik forståelse for bransjen.
I over 50 år har NLF og If samarbeidet for å utvikle forsikringsløsninger skreddersydd for transportnæringen. Resultatet er et produkt som dekker langt mer enn det som tilbys i standardavtaler – og som tar høyde for de reelle behovene en lastebileier har i hverdagen.
I tillegg tilbyr If både helse- og pensjonsforsikring – noe mange medlemsbedrifter allerede har hatt stor nytte av. Tidligere denne uken fikk en sjåfør i Innlandet ryggoperasjon bare fire dager etter kontakt med If. Det er slik trygghet og tilgjengelighet gjør en forskjell.
Som NLF Medlem har du kjempegode betingelser hos oss i Vianor. Sikre deg levering til gunstig pris ved å gjøre din bestilling nå.
Dette er et eksklusivt tilbud som kun tilbys NLF-medlemmer. Dette gir deg muligheten til å få 25 prosent rabatt på en rekke matretter som baguetter, sandwicher, burgere og matpakker.
Logg deg inn på NLF-appen og få betjeningen til å scanne Truck Deal-strekkoden, som du finner under fanen medlemskort i appen.