NLFs regionsjef, Odd Hugo Pedersen, mener det er helt uforståelig at det ikke settes av midler i statsbudsjettet til E6 prosjektet Megården-Mørsvikbotn i Nordland.
Region 7 Nordland og Troms og Finnmark:
– Dette er en stor skuffelse, og det er en strekning som betegnes som et mareritt på grunn av sine 16 tunneler hvorav 12 ikke oppfyller gjeldende sikkerhetsforskrifter, sier Pedersen.
Dette har ført til 55 stenginger på to år, og skaper utfordringer for transportnæringen.
– Dersom en flyplass ikke har all sikkerhet på plass blir den umiddelbart stengt. På veiene er det åpenbart «ikke så nøye». Det er for meg helt uforståelig et man prioriterer å flytte en flystripe i Bodø 900 meter med en kostnad på syv milliarder kroner, fremfor å utbedre E6 til å oppfylle tunellsikkerhetsforskriften, sier Pedersen.
Videre mener han at rammen til Nye veier er økt så lite at de ikke får kompensert for prisstigningen.
– Det fører til at det blir enda vanskeligere å få prioritert de prosjektene de er tildelt i Nord. Dette gjelder E6 Sørelva-Borkamo i Nordland og prosjektene E6 Nordkjosbotn- Hatteng og Oldedalen -Langslett. Det er sterkt beklagelig, mener Pedersen.
Ellers kan det se ut til at E10 Hålogalandsveien, som er ett OPS prosjekt, viderefører med planlagt oppstart dersom videre forhandlinger med entreprenør fører frem.
– Det er vi svært fornøyde med og det er et prosjekt med ramme på 18 milliarder kroner, kommenterer Pedersen.
Når det gjelder Finnmark, vil det strekningen RV 94 mellom Hammerfest bli lyst ut ett prosjekt Mollstrand-Grøtnes med sikte på anleggsstart i 2023. E45 Kløfte vil derimot bli utsatt ytterligere.