NLF krever: SVV må ta ansvar.
På bakgrunn av de galopperende dieselprisene og den generelle kostnadsutviklingen i transportnæringen har NLF i et brev til SVV stilt klare krav til at de er seg sitt transportkjøperansvar bevisst. Mange transportbedrifter sliter nå med likviditeten og vil ikke klare seg gjennom de neste månedene om ikke de økte kostnadene kompenseres
SVV er en meget stor transportkjøper og det er derfor meget viktig at de tar snarlig grep for å løse disse utfordringene, sørger for kompensasjon overfor entreprenørene med en klausul om at dette skal videreføres i sin helhet til underentreprenør, og samtidig bidrar til at det i driftskontraktene mellom entreprenør og underentreprenør tas inn en reguleringsmulighet ved signifikante endringer i kostnader lastebileieren ikke er herre over (offentlige avgifter, drivstoffpriser).
Den dieselprisutviklingen vi nå har vært og er vitne til, har det på ingen måte vært mulig å ta høyde for i kontraktene. Ingen av underentreprenørene har økonomi til å dekke slike kostnadsøkninger for å holde veiene brøytet og strødd. Selskapene vil raskt tappes for likviditet, og lønnsomheten vil i løpet av kort tid snus til negative resultat. Det betyr i så fall stans av virksomheten. Ingen selskaper kan med overlegg fortsette driften for kreditors regning sier adm direktør i NLF Geir A. Mo.
Om det ikke tas grep nå, vil mange bli nødt til å innstille driften. Drivstoff-fakturaene forfaller til betaling medio april, og om ikke tiltak iverksettes nå, vil det ikke være midler i driften til å dekke disse avslutter Mo som forventer rask tilbakemelding og handling fra SVV.