Hopp til innhold
Høyre vil øremerke 50 millioner til nye døgnhvileplasser
Enlarged image

STOR MANGEL: Tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og gode sanitæranlegg langs veiene er avgjørende for å sikre sjåførene anstendige arbeidsforhold. Per i dag er det alt for få slike plasser. Foto: Torstein Ottem

Høyre vil øremerke 50 millioner til nye døgnhvileplasser

I Høyres alternative statsbudsjett for 2024 er samferdsel et sentralt satsingsområde for økte bevilgninger. Partiet mener at regjeringen gjør for lite, spesielt når det gjelder etablering av nye døgnhvileplasser, som de nå gir større oppmerksomhet. 

NLF ble skuffet over at regjeringen ikke avsatte øremerkede midler til flere døgnhvileplasser da forslag til statsbudsjettet ble presentert. Dette synes Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er paradoksalt, spesielt når regjeringen har erklært at å sikre et seriøst og trygt arbeidsliv er en av deres hovedprioriteringer. 

Tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og gode sanitæranlegg langs veiene er avgjørende for å sikre sjåførene anstendige arbeidsforhold. NLFs viseadministrerende direktør, Jan-Terje Mentzoni, har tidligere tatt til orde for å mene at norske lastebilsjåfører, som sørger for at resten av Norge får varene de trenger, fortjener bedre. 

– Vi setter derfor pris på at et parti som Høyre prioriterer døgnhvileplasser så høyt. Vi regner selvsagt med at det vil få økt fokus dersom de igjen inntar regjeringskontorene, sier markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud. 

På stedet hvil 

Målet var å ha 80 døgnhvileplasser klare i 2023, men så langt har kun 55 blitt bygget. NLF mener at dette på langt nær er noe man kan være fornøyd med.  

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har i flere sammenhenger vist stor forståelse for denne utfordringen, men det hele står likevel på stedet hvil. 

I Høyres alternative statsbudsjett for 2024 ønsker de derimot å øremerke 50 millioner kroner for å bygge flere døgnhvileplasser. Partiet understreker at samferdsel er en hjertesak for dem, selv om de er klar over at det fortsatt er utfordringer som må løses for å sikre en effektiv infrastruktur som gir næringslivet raskere varetransport. 

I sitt alternative budsjett fremhever de behovet for å bygge nytt i tillegg til å vedlikeholde eksisterende infrastruktur. Høyre setter derfor av mer midler til planlegging og investeringstiltak på riksveiene. 

Grønn klimapakke 

Partiet mener det haster med å omstille tungtransporten og mener regjeringen gjør for lite. Høyre har derfor utviklet en klimapakke spesielt rettet mot tungtransporten. Den inkluderer økte midler til Enova for å bygge ut ladestasjoner langs riksveiene, etablering av flere døgnhvileplasser, og økte bevilgninger til Grønt landtransportprogram.

Det er i denne pakken partiet foreslår å øremerke 50 millioner kroner til nye døgnhvileplasser.