Hopp til innhold
Krav om ny digital fartsskriver: – Vil ikke sanksjonere med det første
Enlarged image

SVARER PÅ SPØRSMÅL: Bodil R. Dreyer, direktør for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen, svarer på spørsmål fra medlemmene. Foto: Elisabeth Nodland

Krav om ny digital fartsskriver: – Vil ikke sanksjonere med det første

Onsdagens medlemsmøte er i full gang fra Bertel O. Steen sine lokaler på Stoa utenfor Arendal. Statens vegvesen er førstemann ut, og forklarer hvordan kravet om ny fartsskriver skal innføres. 

NLF har et tett program for dagen, og mange har tatt turen innom for å treffe kollegaer og for å høre siste nytt innen næringen.  

I tradisjon tro besvarer SVV på spørsmål fra medlemmene, og det er Bodil R. Dreyer, direktør for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen (SVV), som har tatt turen til Stoa denne gangen. 

Ny fartsskriver 

Et spørsmål mange ønsker å få svar på er hvordan kravet om nye fartsskrivere (G2V2), som skal være på plass 21 august 2023, skal innfris.  

– Det er ikke noen signaler fra EU om at noen land kan velge å ikke innføre dette kravet. Statens vegvesen forstår at det er utfordrende for bransjen å holde fristen, og vi vil derfor ikke sanksjonere på brudd på kravet om ny fartsskriver frem til 30.september 2023 for nasjonal transport i Norge. Dette er i tråd med diskusjoner EU har hatt med medlemslandene, sier Dreyer. 

Fremdeles tid 

Hun understreker at de også er klar over at det er vanskelig å få tak i de nye fartsskriverne. 

– Det er mange enheter som skal produseres og alle skal få tid til å få kjøpt dem inn og få dem installert, avslutter Dreyer.   

GODT OPPMØTE: Mange medlemmer har tatt turen til Stoa for å være med på NLFs medlemsmøte. Foto: Elisabeth Nodland
Enlarged image