Hopp til innhold
Lover milliarder til ny vei
Enlarged image

FIRE MILLIARDER: Trygve Slagsvold Vedum (SP), setter av fire milliarder til å starte arbeidet med 6 av 12 tunneler på nye E6 gjennom Sørfold. Her er han sammen med fiskeriminister, Bjørn Skjæran (AP). Foto: Frank Lauritz Jensen

Lover milliarder til ny vei

Trygve Slagsvold Vedum har selv sett hvor dårlig E6 gjennom Sørfold i Nordland er. Mandag kom finansministeren med en garanti om penger til ny veitrasé.

– Dette er en skikkelig gladdag for Norge og for regionen, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), til NRK.

Mandag var han tilbake ved E6 i Sørfold kommune i Nordland. Han var her også i 2020, da han fikk kjøre lastebil på strekningen.

– Jeg er glad jeg ikke var sjåfør, sa Vedum etter turen gjennom trange tunnelen og krappe svinger, kommenterer Vedum til statskanalen.

Fire milliarder

Nå setter han av fire milliarder kroner til å sette i gang arbeidet med 6 av 12 tunneler på nye E6 gjennom Sørfold.

Veistrekningen er en av tre prosjekter som Statens vegvesen mener det haster å komme i gang med. Totalt er det snakk om ei strekning på cirka 4,5 mil.

– Stor dag

– Dette er en stor dag og fire milliarder var ti ganger mer enn det jeg trodde skulle komme, sier rådgiver i NLF, Frank Lauritz Jensen, til Lastebil.no.

Han forklarer at dette betyr enormt mye for trafikksikkerheten, forutsigbarheten og for alle som bor i regionen.

– Hadde Vedum vært klar over hvor glade alle her i Nordland ble da denne nyheten kom i dag, hadde han gjort det mye tidligere, sier Jensen.

Nå mener han at det er viktig å fatte vedtak i Stortinget og få satt spaden i jorden så raskt som mulig.

– Prosjektet vil gå over flere år, så det er viktig å komne raskt i gang, men nå begynner snøballen å rulle, sier Jensen.

Seier for NLF

Han understreker at dette er en seier for NLF som har jobbet i årevis for å få i gang dette prosjektet.

– Endelig har vi fått gjennomslag, avslutter Jensen. 

Fakta om dagens tunneler

Ekspander/minimer faktaboks

  • Det er i dag 16 tunneler på den 53 kilometer lange strekningen mellom Megården og Mørsvikbotn i Sørfold.
  • Tunnelenes samlede lengde er 19 kilometer. Kjørebanebredden på 5,5 meter i tunnelene gir redusert framkommelighet for tunge kjøretøy, som utgjør om lag 25 prosent av trafikken. I tillegg har nær 5 kilometer av strekningen en stigning på 8 prosent, og det er også andre store standardmangler.
  • De eldste tunnelene på E6 gjennom Sørfold ble bygget på 1960-tallet, mens E6 mellom Sommarset og Mørsvikbotn sto ferdig i 1985. Da forsvant den nest siste ferga på E6, samtidig som vegen åpnet for kraftutbygging i Kobbelv og ga flere bygder i Sørfold vegforbindelse. Kilde: Statens vegvesen