Hopp til innhold
NLF: Halvhjertede vektvedtak gir minimal effekt
Enlarged image

Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, i samtale med samferdselsminister Jon Ivar Nygård. NLF mener at regjeringens halvhjertede vektvedtak for lastebiler gir minimal effekt og ikke er tilstrekkelig for å oppnå reelle klima- og effektgevinster i transportsektoren.

NLF: Halvhjertede vektvedtak gir minimal effekt

Samferdselsdepartementets beslutning om økte vekter og dimensjoner for lastebiler fremstår mer som symbolpolitikk enn et reelt klimatiltak. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener tiltakene er så snevert utformet at svært små deler av dagens bil- og utstyrspark i praksis får økt lastekapasitet. 

– Dette er et mageplask. Myndighetene er åpenbart ikke villige til å ta kraftfulle klimagrep i transportsektoren. I en tid der regjeringen burde lete med lys og lykter etter lettvinte klimakutt er dette en forspilt mulighet, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk. 

Her kan du lese pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet

Symbolpolitikk og minimal miljøgevinst 

NLF har i årevis arbeidet for økt tillatt totalvekt på den eksisterende bilparken, slik at det kan fraktes mer gods på færre biler. Dette ville bidratt til både lavere klimautslipp og bedre trafikksikkerhet. Organisasjonen er derfor skuffet over at resultatet kun gir vektøkning for langbil med slepehenger. Kombinasjoner som trekkvogn med semitrailer, bil og kjerre og andre vanlige vogntog holdes utenfor. 

For de aktuelle kombinasjonene innebærer forslaget: 

7-akslede nullutslipps-/biogassvogntog: 50 → 56 tonn.  

7-akslede fossile vogntog: 50 → 55 tonn 

6-akslede nullutslippsvogntog: 50 → 56 tonn 

6-akslede biogassvogntog: 50 → 55 tonn 

6-akslede fossile vogntog: 50 → 54 tonn 

–Vi tar med oss de små seierne som ligger i dette. Men la meg være veldig tydelig: Vi er milevis unna målstreken. Det er vår krystallklare beskjed til myndighetene, sier Gravråk.  

Velment gulrot til nullutslippsbiler kan gi økte CO₂-utslipp 

NLF forstår det politiske ønsket om å gi nullutslippskjøretøy med tyngre drivlinjer ekstra vektmargin for at disse kjøretøyene skal kunne konkurrere på like vilkår.  

Samtidig advarer NLF mot utilsiktede konsekvenser. Realiteten er at tungtransport med dieselmotor vil dominere i mange år fremover, selv etter 2030. Da er det avgjørende å utnytte kjøretøyparken best mulig for å redusere utslipp her og nå. 

– Å holde igjen på vektene for eksisterende kjøretøypark betyr å gå glipp av betydelige klimagevinster i påvente av at nullutslippsteknologien tar over. Vi mener derfor at løsningen må balansere hensynet til fremtidens teknologi med behovet for umiddelbare utslippskutt, sier Gravråk. 

Departementet ber om nye utredninger  
Samferdselsdepartementet skjønner antageligvis at transportnæringen neppe vil juble over beslutningen. De varsler nemlig samtidig at Statens vegvesen i 2026 vil få oppdrag om å utrede økt totalvekt for 3-, 4, og 5-akslede lastebiler og andre vogntogkombinasjoner der dette er hensiktsmessig.  

Dette er ikke nok til å blidgjøre NLFs administrerende direktør. 

– Å sende våre viktigste forslag tilbake til nye runder med utredning fremstår ikke som ansvarlig styring, men som beslutningsvegring, sier Gravråk.