Hopp til innhold
NLF krever prøvestengning av Lærdalstunnelen: Frykter kaos for transportnæringen
Enlarged image

NLF-direktør Knut Gravråk sier at forbundet nå krever en ukes prøvestengning for å avdekke hvilke konsekvenser den kommende nattestengingen kan få for vintertrafikken mellom øst og vest. 

NLF krever prøvestengning av Lærdalstunnelen: Frykter kaos for transportnæringen

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) ber Statens vegvesen gjennomføre en ukes prøvestengning av E16 Lærdalstunnelen kommende vinter. Bakgrunnen er den omfattende oppgraderingen som starter i 2026, og som vil medføre nattestenging av Norges lengste tunnel i opptil to år. 

Transportnæringen frykter at konsekvensene for vintertrafikken mellom Østlandet og Vestlandet kan bli langt mer dramatiske enn det som hittil er lagt til grunn. 

Nøkkelkorridor for Norge 

Lærdalstunnelen er en kritisk del av E16, som sammen med Rv52 over Hemsedalsfjellet utgjør de mest brukte transportkorridorene mellom øst og vest. E16 Filefjell trekkes ofte frem som landets mest værsikre fjellovergang og et av de mest stabile leddene i vinterlogistikken. 

– For å få kartlagt hvordan en stengt Lærdalstunnel vil påvirke varetransporten mellom Østlandet og Vestlandet vinterstid, foreslår NLF en «prøvestengning» av tunnelen én uke kommende vinter. En prøvestengning vil gi Statens vegvesen, transportnæringen og næringslivet viktig informasjon og læring som kan benyttes i det videre arbeid med å sikre en så forutsigbar transport som mulig når den stenges for oppgradering, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF. 

Hardangervidda: Den mest ustabile fjellovergangen i Sør-Norge 

Når oppgraderingen av Lærdalstunnelen starter sensommeren 2026, blir tunnelen nattestengt fra kl. 18 til 06, i opptil to år. Dermed blir transportørene henvist til Rv7 over Hardangervidda når Filefjell ikke er tilgjengelig på nattestid. 

NLF mener Hardangervidda ikke kan bære ansvaret som hovedkorridor i nattestengningsperioden. 

– Selv med tiltak på Hardangervidda som økt vinterberedskap, fjerning av fjellnabber og utvidelser av fresefelt, blir det vanskelig å holde veien stabil og forutsigbar.  Når det også kommer flere vogntog, både med erfarne og uerfarne sjåfører, blir situasjonen enda mer krevende, sier Gravråk. 

Etterlyser tiltak: Ferjeavlastning og raske avklaringer 

NLF har tidligere foreslått ekstra ferjeavganger, også på natt, på sambandene Fodnes–Mannheller og Hella–Vangsnes for å avlaste sårbare fjelloverganger som Vikafjellet. Forbundet mener arbeidet med slike løsninger går for sakte. 

– Vi ber om fortgang i arbeidet for å finne løsninger, og har derfor bedt om et møte så snart som mulig med Vegvesenet for å drøfte disse nødvendige tiltakene, sier Gravråk.