Hopp til innhold
Se onsdagens medlemsmøte i opptak: Bilåret 2024 og veien mot nullutslipp
Enlarged image

DEBATT: Vil nullutslippskjøretøy klare å dominere markedet, eller holder diesel fortsatt stand? Foto: Elisabeth Nodland

Se onsdagens medlemsmøte i opptak: Bilåret 2024 og veien mot nullutslipp

Onsdag ble årets første digitale medlemsmøte sendt direkte fra studioet i St. Olavsgate. Hovedtemaet var bilåret 2024, med fokus på tungtransportens rolle i arbeidet med å nå regjeringens ambisiøse klimamål for 2030. I tillegg ble det gitt en statusoppdatering om risikoklassifiseringssystemet som er under innføring.

I studio kom Magnus Lundberg fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Han ga en grundig gjennomgang av bilåret 2024, med spesiell oppmerksomhet på tungtransporten. Spørsmålet var om nullutslippskjøretøy ville klare å ta et større markedsgrep, eller om diesel fortsatt ville stå like sterkt.

Å sikre at alle nye kjøretøy er nullutslipp innen 2030 ble også diskutert.

Panelet som diskuterte problemstillingen besto av:

  • Tom Kalsås, statssekretær (AP)
  • Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i Zero
  • Fredrik Eibak, daglig leder i HSS Transport

Status for risikoklassifiseringssystemet

Det nye risikoklassifiseringssystemet for tungtransport er allerede under innføring, med en gradvis implementering som har pågått i flere år. Målet er å styrke trafikksikkerheten ved å gjøre systemet til en integrert del av kontrollrutinene. Systemet er designet for å rangere transportselskaper basert på deres etterlevelse av gjeldende regelverk. Transportforetakene tildeles en score som avgjør om de blir plukket ut for kontroll.

Dette legger til rette for en mer målrettet og rettferdig kontroll, der ressurser brukes på best mulig måte for å avdekke aktører som systematisk bryter regelverket.

På medlemsmøtet ga Jone Klingsheim, bedriftsrådgiver i NLF, sammen med statssekretær Tom Kalsås, en oppdatering om status og forklarte hvordan systemet skal fungere og innføres i praksis.

Enlarged image