
Planleggingsmøte for Døgnhvileplass i Narvik
Det var stort oppmøte under Futurums frokost-seminar i Narvik onsdag 21.august. Det var representanter for de ulike enegileverandørene - med unntak av leverandører av elektrisk lading...
Det er enighet om at det grønne skiftet er i full gang og at Narvik kommune må tilrettelegge for transportbransjens behov. Det er ennå ingen som er villige til å ta risikoen som er forbundet med etablering av energiprodukter - uten at de har sikret seg avtakere av denne energien. Dette blir et typisk høna og egget paradoks. Vi i lastebilnæringen kan ikke kjøpe teknologi vi ikker er sikker på med hensyn til tilgjengelig energi, driftsikkerhet og restverdi. -og når leverandørene ikke er villige til å etablere seg før de har kontraktsbundet tilstrekkelig med avtakere har vi havnet i en vanskelig situasjon.
Det er ikke tvil om at de elektriske kjøretøyene har kommet lengre enn både biogass og hydrogen, men samtidig har denne teknologien sine klare begrensninger - det finnes ikke ladefasiliteter i området som gir bedriftene mulighet til lønnsomhet. De som har investert i EL-lastebil satser på "hjemmelading" og greier å redusere driftskostnadene, men hvorvidt denne besparelsen er tilstrekkelig for å betjene de økte investeringskostnadene er det for tidlig å avgjøre.
I Nord-Norge vil vi slite med lange avstander og en ugunstig topografi noe som betinger alternative energibærere. Det jobbes godt med Biogass og i påvente av tilstrekkelig produksjon i Norge, kan leverandøren blande inn LNG. Dette fremstår etter min mening som et veldig godt alternativ.
Biogass kan i tillegg etablere mindre og mobile enheter (container-løsning) Dette vil gi muligheten til flere fyllingssteder.
Når det gjelder lokalisering av døgnhvileplass i Narvik må vi fokusere på at denne plassen blir i umiddelbar nærhet av terminalen. Det er utenkelig at denne plassen blir benyttet hvis den legges langt oppe i Bjerkviklia.
| | |