AutoPASS – nytt bompengesystem i Norge
Norge er i ferd med å gjennomføre en gradvis overgang til et nytt bompengesystem. Det dreier seg om en ny generasjon teknologi for automatisk betaling av bompenger. Først ute til å ta i bruk AutoPASS var Trekantsambandet som kom igang 26. januar. Rennfast-sambandet vil ta dette i bruk i februar 2001. Senere kommer Trondheim, Oslo og Hvaler.
Alt nytt blir AutoPASS
I løpet av 2001 skal flere enn ti bomveiselskaper ha samme system i drift, og nesten en million nye elektroniske betalingsbrikker skal være i bruk. Det vil i tiden framover ikke bli etablert nye bompengeanlegg med automatisk betaling i Norge utenfor AutoPASS. Inntil videre kan brikken bare brukes i norske AutoPASS-anlegg – og bare etter egen avtale med hvert enkelt bomveiselskap, ifølge Statens vegvesen.
På sikt ett abonnement
På sikt skal dette bli et nasjonalt bompengeabonnement, slik at kundene kan kjøre i alle bommer med kun ett abonnement. Inntil videre kan brikken bare brukes i norske AutoPASS-anlegg, og bare etter egen avtale med hvert enkelt bomveiselskap. Men Statens vegvesen forteller at det arbeides med å få til en samordning av alle AutoPASS-anleggene i landet, slik at hver trafikant skal kunne bruke samme betalingsbrikke overalt. På sikt er målet å få til et samordnet opplegg for Norden og Europa for øvrig.
Dette er en forenkling som NLF har arbeidet for i mange år. Men før dette er virkelighet, må bomveiselskapene bli enige om – og ha et system for – hvordan betalingen skal skje dem imellom og i forhold til kundene.
Rennfast først
Rennfast kommer først, etter planen i februar. I Trondheim, Oslo og Hvaler skal brikkene byttes ut over en periode, og det vil bli parallelldrift av gamle og nye brikker. Start for skiftet blir sannsynligvis i mars.
- men ikke Grenland
Det eneste anlegget som ikke får AutoPASS er bomanlegget i Grenland. Bommen skal snart legges ned, og enn så lenge må kunder med abonnement både i Grenland og Oslo derfor ha to brikker.
Brukerne blir informert
-Rennfastabonnenter vil få tilsendt brikken i posten sammen med informasjon, forteller Kjersti Danielsen i Statens vegvesen. Bytte av brikke vil også bli annonsert i avisen i Stavanger. Oslo- og Hvalerabonnenter skal få brev i posten. I Oslo er det meningen at abonnentene skal hente sine brikker på ESSO-stasjoner. Brikkebyttet blir også kunngjort i annonser i Oslo/Akershusområdet. Hvalerabonnenter må hente sin brikke på ESSO-stasjoner på Vesterøy eller på selve bomstasjonen. Også i Østfold vil det være avisannonser. I Trondheim får folk brikkene i posten med informasjon, og det skal kunngjøres i avisen. Det vil også bli informert gjennom landsdekkende avis.
Alt nytt blir AutoPASS
I løpet av 2001 skal flere enn ti bomveiselskaper ha samme system i drift, og nesten en million nye elektroniske betalingsbrikker skal være i bruk. Det vil i tiden framover ikke bli etablert nye bompengeanlegg med automatisk betaling i Norge utenfor AutoPASS. Inntil videre kan brikken bare brukes i norske AutoPASS-anlegg – og bare etter egen avtale med hvert enkelt bomveiselskap, ifølge Statens vegvesen.
På sikt ett abonnement
På sikt skal dette bli et nasjonalt bompengeabonnement, slik at kundene kan kjøre i alle bommer med kun ett abonnement. Inntil videre kan brikken bare brukes i norske AutoPASS-anlegg, og bare etter egen avtale med hvert enkelt bomveiselskap. Men Statens vegvesen forteller at det arbeides med å få til en samordning av alle AutoPASS-anleggene i landet, slik at hver trafikant skal kunne bruke samme betalingsbrikke overalt. På sikt er målet å få til et samordnet opplegg for Norden og Europa for øvrig.
Dette er en forenkling som NLF har arbeidet for i mange år. Men før dette er virkelighet, må bomveiselskapene bli enige om – og ha et system for – hvordan betalingen skal skje dem imellom og i forhold til kundene.
Rennfast først
Rennfast kommer først, etter planen i februar. I Trondheim, Oslo og Hvaler skal brikkene byttes ut over en periode, og det vil bli parallelldrift av gamle og nye brikker. Start for skiftet blir sannsynligvis i mars.
- men ikke Grenland
Det eneste anlegget som ikke får AutoPASS er bomanlegget i Grenland. Bommen skal snart legges ned, og enn så lenge må kunder med abonnement både i Grenland og Oslo derfor ha to brikker.
Brukerne blir informert
-Rennfastabonnenter vil få tilsendt brikken i posten sammen med informasjon, forteller Kjersti Danielsen i Statens vegvesen. Bytte av brikke vil også bli annonsert i avisen i Stavanger. Oslo- og Hvalerabonnenter skal få brev i posten. I Oslo er det meningen at abonnentene skal hente sine brikker på ESSO-stasjoner. Brikkebyttet blir også kunngjort i annonser i Oslo/Akershusområdet. Hvalerabonnenter må hente sin brikke på ESSO-stasjoner på Vesterøy eller på selve bomstasjonen. Også i Østfold vil det være avisannonser. I Trondheim får folk brikkene i posten med informasjon, og det skal kunngjøres i avisen. Det vil også bli informert gjennom landsdekkende avis.