Hopp til innhold

Autopass: Kritikk av mangelfull informasjon førte fram

I begynnelsen av november startet bompengeinnkrevingen på E18 i Aust-Agder. Det ble åpnet to nye bomstasjoner, på Østerholtheia og ved Svennevig, med bomavgift begge veier. Bomanlegget inngår i det nye bompengesystemet AutoPASS. NLF fikk rett etter åpningen en henvendelse fra et medlem, som klagde over mangelfull informasjon til publikum i det nye anlegget.

Mannen hadde passert anlegget, betalt og fått kvittering med påskriften: "Gyldig passering i manuelt felt i bomstasjonen Svennevig innen 6 timer". NLF-medlemmet returnerte gjennom anlegget innen 6 timer, men da gjaldt ikke billetten likevel. Det ble diskusjon, med utgangspunkt i kvitteringens upresise påskrift. Det viste seg nemlig at billetten kun gjelder i samme retning innen 6-timers fristen.
NLF tok dette opp med bomselskapet umiddelbart og ba om at man sørget for en mer presis påtegning på billetten og informasjon til publikum snarest mulig. Det kom en meget snarlig tilbakemelding fra Ola Olsbu, som er daglig leder Aust-Agder Vegfinans AS og samferdselssjef Aust-Agder Fylkeskommune. Han skriver bl.a.:
"Fra vår side er vi glad for tilbakemeldinger som kan forbedre ordningen. Jeg har allerede hatt kontakt med vegkontoret for hvordan vi kan endre på informasjonen. Vi vil så snart det er praktisk mulig, endre på teksten som påføres kvitteringene, slik at det er entydig at den kun kan brukes for fri passering i bom nr 2 en gang i samme kjøreretning. I tillegg vil vi endre/forbedre forhåndsskiltingen som er satt opp om ordningen."
NLF synes at dette var gledelig og raskt ekspedert; et eksempel på at konstruktiv kritikk nytter!