Dette gjør det blant annet mulig å forsere utbyggingen av E18 mellom Brokelandsheia og Vinterkjær i Aust-Agder, E6 ved Steinkjer, E39 gjennom Stigedalen på grensen mellom Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane, samt riksveg 864 på Senja i Troms. Tiltakene skal bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten.
Med den foreslåtte økningen vil det over statsbudsjettet for 2002 bli bevilget til sammen 4 651,2 millioner kroner til riksveiinvesteringer, medregnet særskilte rassikringstiltak. Det er 448 millioner kroner mer enn saldert budsjett for 2001. I tillegg kommer regjeringens økte satsing på kollektivtrafikktiltak.
Styrker kollektivtransport
Regjeringen foreslår å styrke bevilgningene til kollektivtransport med til sammen 65 millioner kroner i forhold til Statsbudsjettet for 2002. Av dette foreslås 45 millioner kroner til ekstra oppgradering av linjenettet på T-banen i Oslo og 5 millioner kroner til forsert planlegging av bybane i Bergen. Rabattsatsen under den nye landsomfattende ordningen for skole- og studentrabatt på kollektive transportmidler, som skal tre i kraft fra 1. august 2002, foreslås styrket.
Et stykke på vei, men...
Selv om tilleggsforslagene på langt nær representerer det krafttaket NLF har etterlyst for å bedre veistandarden, er det likevel gledelig å se at den nye regjeringen har tatt næringens argumenter på alvor og at de har øremerket en del av midlene til prosjekter som er spesielt viktige for godstransporten. Like viktig er det at Regjeringen her angir en retning, som tilsier at man er oppmerksom på at det må satses mer på samferdsel på veiene.