Krav til bil og henger i 90 grader fjernes


Samtidig endres forskriften om bruk (§ 4-2), hvor kravet til bil og henger i 90 grader erstattes av kravene til sporing mellom to konsentriske sirkler. På vogntog registrert før 17. september 1997, samt på tømmervogntog er radien på sirklene 12,5 og 2 meter. På vogntog registrert etter 17. september 1997 er radien på sirklene 12,5 og 5,3 meter.

Med andre ord:


EU har hele tiden hatt krav til sporing. I Norge har man i tillegg hatt det kravet at trekkvogn og henger skulle kunne kjøres i 90 graders vinkel. Det krever større avstand mellom de to elementene og dermed noe mindre plass til gods. Nå har Norge lagt seg helt på linje med EU.

Kravet er da at vogntoget eller semitrailerkombinasjonen skal kunne kjøre helt rundt i en bane med radius 12,5 meter. I midten står en trafikkøy med radius 5,3 meter for nye kjøretøyer. Kjøretøykombinasjonen skal greie å kjøre rundt uten å komme nær trafikkøyas ytterkant eller den store sirkelens innerkant.

For eldre kjøretøyer og tømmervogntog er trafikkøya i midten mindre (radius 2 meter) for å gi bedre plass for kjøringen, mens kjøretøyer registrert etter 17. september 1997 må rundt en større trafikkøy og har altså mindre tumleplass. På tegningen ser du en slik bane for et eldre kjøretøy eller et tømmervogntog.

Bra for konkurransen


NLF ønsker forskriftsendringen velkommen og er fornøyd med at Vegdirektoratet nå fjerner en av forskriftene, som mange har ansett som ”smør på flesk” til sporingskravene fra EU. Mange har dessuten slitt med å klare å få bil og henger i 90 grader, men har ikke hatt vanskeligheter med EUs sporingskrav. Når vi vet at dette kravet har vært særnorsk, og at tilsvarende krav ikke stilles til utenlandsregistrerte vogntog, er det ikke rart at mange har opplevd forskriften som urimelig og konkurransevridende.


Endringen har trådt i kraft.