Hopp til innhold

Østerrike: Nektes kutt i økopunkter

Som alle lastebilkjørende Østerrike-farere kjenner til, reguleres transittransporten gjennom landet med de såkalte “økopunktene”. Dette gjelder godstransport med kjøretøy over 7,5 tonn. Land som har behov for det, som Norge, søker om og får en kvote til fordeling blant lastebilbedriftene. Østerrike har stadig hevdet at den såkalte ”108% klausulen” har blitt overskredet, slik at de kan kutte i kvotene.

Nylig sa EU-kommisjonen nei til dette, fordi de betviler at overskridelsene har funnet sted. I henhold til Østerrikes avtale med EU, kan landet minske kvotene for påfølgende år hvis transittrafikken i et år overstiger 108% av det den var i referanseåret (1991).

Jo, referansen er passert
Østerrikske myndigheter hevder at 108% grensen ble passert i 2002, slik at de kan kutte i kvoten for resten av 2003. De har fremlagt statistikk, som underbygger deres påstand.

Ikke alt transitt
Både Kommisjonen og medlemmer av økopunkt-komiteen har sett nærmere på denne statistikken, og de er slett ikke sikre på at alle disse turene er transitter. Dette kan skyldes metodene for innsamling av data. For eksempel, registrerte man ikke alltid de virkelige transportene, men gikk ut fra elektronisk behandlede transportdokumenter. Det kunne være at en del transporter i virkeligheten ikke hadde funnet sted. Det viste seg også at ca 9% av de registrerte transittene dreide seg om biler som gikk videre på tog, den såkalte ”Rollende Landstrasse” etter at de kom inn i landet.

Holder ikke
Det kunne også være flere mulige feilkilder. Transportene kan bare betegnes som transitt hvis de kjører gjennom landet fra et avgangssted og til et ankomssted, som begge er utenfor Østerrike. –Derfor er statistikken ikke god nok, slår Kommisjonen fast, og årets kvote av økopunkter kan ikke endres.