Koden stiller visse krav til sikkerhetsanalyser, planlegging og gjennomføring av tiltak. Ut fra disse kan havnene utforme sine egne prosedyrer. I prinsippet kan det altså bli like mange prosedyrer som det blir aktuelle havner. I NLF ble vi tidlig i sommer gjort oppmerksom på dette av en medlemsbedrift, som blant annet transporterer på Ålesund havn.
For å kunne transporterer gods dit, må transportøren ha

  • Sikkerhetserklæring med 1 kopi i hver bil.
  • Hver sjåfør skal ha ID-kort. Dette koster kr. 100,-.

I august hadde rundt 320 havner godkjente planer. Siden hver havn kan utarbeide sitt eget system, er det enkelt å se at det kan bli både tidkrevende og dyrt for transportører med lasting og lossing i flere havner. NLF begynte derfor å arbeide med denne saken tidlig, i første omgang for å prøve å få fram et harmonisert system. Senere har også flere andre organisasjoner fremmet kravet om et standard-system, som er enklest og rimeligst mulig for alle dem som skal besøke havnene. Felles ID-kort har vært ett av kravene. NLF skal om kort tid ha møte med myndigheter og andre interesserte for å diskutere saken videre.
Dere kan lese mer om ISPS-koden på: http://www.kystverket.no