Det ble imidlertid registrert varierende praksis for dette rundt omkring i landet. Reaksjonene uteble ikke og mange ble overrumplet av den nye praksis og oppfattet den som unødvendig. Det faktum at man faktisk kunne trekke ut piggene av de dekkene som var pigget og så lovlig få lov til å kjøre videre, gjorde det ikke lettere å forstå den endrede praksis.
Bestemmelsen er hjemlet i Forskrift om bruk av kjøretøy § 1-4. Paragrafen er svært uoversiktlig og er antagelig årsaken til flere tolkninger vedrørende hjul og vinterutrustning av disse. NLF har gitt utrykk for dette ibrev til Vegdirektoratet og ber om at man ser på denne bestemmelsen.
Vegdirektoratet bekrefter overfor NLF 13. september 2004 at det skal være pigger på alle aksler på tilhengeren hvis det brukes piggdekk. Det er altså ikke tillatt med upigget løfteaksel hvis de andre akslene har pigger.
Bestemmelsen er hjemlet i Forskrift om bruk av kjøretøy § 1-4. Paragrafen er svært uoversiktlig og er antagelig årsaken til flere tolkninger vedrørende hjul og vinterutrustning av disse. NLF har gitt utrykk for dette ibrev til Vegdirektoratet og ber om at man ser på denne bestemmelsen.
Vegdirektoratet bekrefter overfor NLF 13. september 2004 at det skal være pigger på alle aksler på tilhengeren hvis det brukes piggdekk. Det er altså ikke tillatt med upigget løfteaksel hvis de andre akslene har pigger.