Hopp til innhold

Brenselceller skal løse miljøproblem ved tomgangskjøring

Et vogntog utstyrt med et kraftaggregat drevet med brenselceller vil redusere karbondioksidutslippene (CO2) med mellom 20 og 30 tonn per vogntog per år. Vogntogene vil da slippe å kjøre på tomgang for å få strømforsyning når de står parkerte. Dette er bakgrunnen for at Volvo AB og Statoil ASA har opprettet et selskap for utvikling av kraftaggregat basert på ny brenselcelleteknologi.

Det nye selskapet, Powercell, eies i fellesskap av Volvo Technology, VTEC (60 prosent), og Statoil (40 prosent). Powercell har patent på en effektiv brenselecelleteknologi som gjør det mulig å bygge så små og effektive kraftaggregat at de kan monteres i vogntog og andre større kjøretøy for å produsere strøm som normalt skaffes gjennom tomgangskjøring eller mindre dieselmotorer. Brenselcellen drives av hydrogen som framstilles fra diesel som allerede finnes ombord.

Klar miljøgevinst

”Dette er et framtidsrettet produkt med en klar miljøgevinst. Denne nye brenselcelleteknologien bidrar både til å løse et miljøproblem og bruke drivstoffet mer effektivt. Statoil bidrar både med vår drivstoff- og hydrogenkompetanse. Volvo er en spennende samarbeidspartner blant annet som verdens største produsent av dieselmotorer,” sier Brage W. Johansen, leder for hydrogen i Statoil Ny Energi.

Powercells kraftaggregat for vogntog vil også på sikt kunne brukes i båter, fly og andre mobile enheter der det er behov for kompakt, miljøvennlig og effektiv kraftforsyning.