I tillegg vil tilbudet bli bedre for regional trafikk mellom Odda og Voss og mellom Bergen og Hardanger og videre mot Øvre Hallingdal.
Brua vil dessuten føre til at fjerntrafikken får ferjefritt veisamband både øst – vest (Bergen – Oslo ) og nord – sør (Sogn og Fjordane – Rogaland).
I forslaget blir det vist til at kostnadsrammen for hele prosjektet er på 2 040 millioner kroner. I tråd med vedtak fra Hordaland fylkeskommune og kommunene i området, skal prosjektet i hovedsak finansieres ved hjelp av bompenger og lokale tilskudd. I tillegg kommer opptil 180 millioner kroner i statlige midler.
Etter de planene som nå foreligger, skal anleggsarbeidet starte vinteren eller våren 2008, med sikte på at brua skal åpnes for trafikk i løpet av 2011.
Hardangerbrua er planlagt som tofelts hengebro, med gang- og sykkelvei. Brutårnene får en høyde på 186 meter over fjorden. Prosjektet omfatter også 2,4 kilometer veitunnel og 0,8 kilometer vei i dagen. I tillegg skal det bygges 0,9 kilometer gang- og sykkelvei fram til brua. Seilingshøyde er planlagt til 55 meter.
Kilde: Statens vegvesen