I 3. kvartal 2006 passerte 6 510 lastebiler hvert døgn grensen mellom Danmark og Tyskland. Det er en stigning på 18,6% siden EU-utvidelsen. Hvis tendensen fortsetter, vil lastebiltrafikken over den dansk/tyske grensen om 5 år ha steget med rundt 60%, til 8 790 lastebiler per døgn. Det er beregninger fra danske ITD som viser dette.

Tyskregistrerte lastebiler utgjør en stadig større andel av den registrerte trafikken over landegrensen og via Scandlines’ ferjeruter. Fra 2. kvartal til 3. kvartal steg andelen av tyske latebiler med 2,0 prosentpoeng til 42,4%. De østeuropeiske lastebilenes andel av trafikken falt fra 2. kvartal 2006 til 3. kvartal 2006 med 0,2 prosentpoeng og utgjør nå 15,7%. Andelen av danske lastebiler steg riktignok med 0,4 prosentpoeng fra 2. kvartal 2006 til 3. kvartal 2006. Men i løpet av de senere årene har andelen gått nedover med 5,5 prosentpoeng. Dermed utgjør lastebiler med danske nummerskilt nå 25,7%.

Det hører med til bildet at flere danske lastebilbedrifter har utflagget kjøretøyer til utlandet. Ifølge tellingene i 3. kvartal 2006, tilhører nå 18,2% av de utenlandske lastebilene som kjører inn i Danmark danske lastebileiere, eller rettere sagt: Deres utenlandske datterselskaper. Dette er en stigning på 2,1 prosentpoeng i forhold til 2. kvartal 2006, hvor andelen var 16,1%.
Kilde: ITD